گشایش پروژه گازی 110 میلیارد دلاری آرامکو به روی سرمایه گذاران خارجی

به گزارش آشنایی با استانبول، بلومبرگ به نقل از منابع مطلع اطلاع داد: این شرکت دولتی در حال آنالیز جذب سرمایه گذاری نو یا استقراض برای میدان گازی جفوره بوده و با یک مشاور کار می نماید و مذاکرات مقدماتی با سرمایه گذاران علاقمند شامل شرکتهای عظیم بازرگانی کالا را شروع نموده است.

گشایش پروژه گازی 110 میلیارد دلاری آرامکو به روی سرمایه گذاران خارجی

برآورد ها در مراحل اولیه است و آرامکو ممکن است راههای دیگری را برای تهیه سرمایه به منظور تامین اقتصادی توسعه جفوره دنبال کند.

هر گونه توافق مربوط به جفوره نمونه کم سابقه ای از پذیرش حضور سرمایه گذاران خارجی به اسم سهامدار در داراییهای نفت و گاز بالادستی آرامکو خواهد بود. تلاشهای قبلی در اواخر دهه 1990 برای آوردن شرکتهای نفتی عظیم به منظور یاری به توسعه ذخایر هیدروکربن مغلوب شد. این شرکت اوایل سال جاری بازبینی کسب و کار بالادستی خود را شروع کرد.

میدان گازی جفوره یک اولویت برای حاکمان عربستان سعودی است که در پی افزایش فراوری گاز و کاهش اتکا به صادرات نفت خام هستند. برآورد می گردد این میدان 200 تریلیون فوت مکعب گاز دارد و آرامکو انتظار دارد فراوری در این میدان را در سال 2024 شروع کند.

آرامکو در سال 1980 ملی شد و از این رو عمده سرمایه گذاری خارجی در صنعت انرژی عربستان سعودی به داراییهای پایین دستی مانند پالایشگاهها و کارخانه های پتروشیمی محدود شده است. در گذشته آرامکو جوینت ونچرهایی با شرکتهایی نظیر رویال داچ شل و توتال برای اکتشاف و حفاری گازی طبیعی در عربستان سعودی تشکیل داده بود.

آرامکو از زمانی که در سال 2019 عرضه اولیه عمومی سهام برای تامین اقتصادی 75 میلیارد دلار سود نقدی به سهامداران و الزام هزینه سرمایه قابل توجه را برگزار کرد، درهایش را به روی سرمایه گذاران خارجی گگردده است. این شرکت فروش سهم در شبکه خطوط لوله نفت عربستان را در ژوئن تکمیل و 12.4 میلیارد دلار تهیه کرد. قرارداد مشابهی برای خطوط لوله گاز در دست تهیه است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحت ریاست یاسر الرومیان که مدیریت صندوق سرمایه دولتی قدرتمند عربستان سعودی را برعهده دارد و مشاور مهم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است، آرامکو آنالیز راههایی برای درآمدزایی از داراییهایش را شروع نموده است. این شرکت سال گذشته مدیران ارشدش را تغییر داد و واحدی را ایجاد کرد که ریاست آن را عبدالعزیز القدیمی برعهده دارد و به بهینه سازی داراییها و تقویت دسترسی به بازارهای رشد متمرکز است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "گشایش پروژه گازی 110 میلیارد دلاری آرامکو به روی سرمایه گذاران خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشایش پروژه گازی 110 میلیارد دلاری آرامکو به روی سرمایه گذاران خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید