اعلام اخراج اجباری 800 هزار نفر در صنعت گردشگری ایران

به گزارش آشنایی با استانبول، ایسنا/ براساس سخنان رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان بوشهر، اخراج اجباری 800 هزار نفر در صنعت گردشگری ایران صورت گرفت.

اعلام اخراج اجباری 800 هزار نفر در صنعت گردشگری ایران

داستان چیست؟

سید احمد قاسمی زاده پیرامون اخراج اجباری 800 هزار نفر در صنعت گردشگری ایران گفت: یکی از تاثیرات منفی کرونا، از اولویت افتادن موضوع گردشگری در میان مردم بود. این معضل در کشور و به تبع آن در بوشهر وجود دارد و بعد از شیوع کرونا در هفت ماه اخیر، بخش گردشگری بوشهر هیچ گونه درآمدی نداشته است. حتی برخی از هتلها پس از ابلاغ شرایط بازگشایی، داوطلبانه هتل خود را باز ننموده اند، چرا که توجیه اقتصادی ندارد و هتلهای فعال هم به سختی هزینه های آب، برق و پرسنل خود را می پردازند.

وی اظهار کرد: اگرچه میراث فرهنگی استان حمایت خوبی از هتلها انجام داده و انتظارات را برآورده نموده اما تصمیمات ملی باعث تسهیل شدن شرایط ما نشده است. مثلا تسهیلات بانکی 12 درصدی پیشنهاد شده اما به دلیل رکود مطلق حال حاضر بخش گردشگری، 95 درصد از فعالان این بخش از این تسهیلات استقبال ننموده اند.

800 هزار نفر از بخش گردشگری بیکار شده اند

این فعال بخش گردشگری اعلام کرد: معضل دیگر پیش روی ما، اخراج اجباری پرسنل است، بطوریکه تا کنون در کشور نزدیک به 800 هزار نفر به صورت مستقیم از بخش گردشگری بیکار شده اند.

وی با اشاره به زنجیره ای بودن درآمدهای حوزه هتلداری گفت: اگرچه در روزهای پیش از کرونا، صنعت گردشگری یک صنعت درآمدزا بود، اما امروزه ضرر این بخش نیز بسیار بیشتر از حوزه های دیگر است. این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مشاغل بسیاری در ارتباط است و موجب رونق سایر کسب و کارها، شهر و کشور می گردد.

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان بوشهر عنوان نمود: با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، هتلها از سال 1400 از پرداخت اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده معاف می شوند، اما هم اکنون می بایست اقتصادیات سالهای گذشته پرداخت گردد و متاسفانه در حال حاضر، هیچ هتلی درآمدی ندارد که به این امر اختصاص دهد.

کرونا هتل های بوشهر را تعطیل نموده است

قاسمی زاده با ارائه پیشنهاداتی بیان نمود: علاوه بر حمایت مستقیم مثل اقتصادیات، بیمه و هزینه های آب و برق، یاری های غیر مستقیمی نیز می توان به این صنعت کرد. مثلا ستاد مبارزه با کرونا تصویب نمود که مهمانسرای ادارات تعطیل گردد اما این موضوع اجرایی نشده است. موضوع پلمب خانه های مبله یا خانه های مسافر که به صورت غیر رسمی فعالیت می نمایند نیز به وسیله میراث فرهنگی پیگیری می گردد و می تواند یاری غیرمستقیمی به هتلها باشد.

وی اظهار کرد: پس از صدور اجازه بازگشایی هتلها، 4 هتل بوشهر همچنان تعطیل هستند، چرا که باز کردن هتلی هیچ صرفه اقتصادی برای آنها ندارد. هتلهای در حال فعالیت هم صرفا براساس وظیفه و برای تعطیل نشدن این صنعت فعال هستند و هیچ درآمدی عایدشان نخواهد شد.

سید احمد قاسمی زاده توضیح داد: برای برطرف این مشکل، احتیاج داریم تا همه دستگاه ها و نهادهای مرتبط و غیرمرتبط همکاری لازم را انجام دهند تا هتلها زنده بمانند. در حال حاضر هیچ کدام از هتلهای استان انتظار درآمدزایی ندارند و فقط برای بقا کوشش می نمایند. متاسفانه تمام امید ما برای فصل اوج گردشگری بوشهر و ایام نوروز بود که علاوه بر صرف هزینه های زیاد برای آماده سازی هتل برای تعطیلات نوروز، این فرصت از دست رفت و نتوانستیم درآمدی کسب کنیم.

چالشهای هتلداری در استان بوشهر

نایب رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان بوشهر نیز با اشاره به چالش های هتلداری گفت: بدلیل شرایط آب و هوایی استان بوشهر و نارسایی های این حوزه در ادوار گذشته، ما همواره برای کسب درآمد در انتظار دو ماه آخر سال و عید نوروز هستیم واز نیمه فروردین تقریبا درآمد ما ناچیز می گردد. اما باید گفت که هر شخص هتلداری که در این شرایط دوام می آورد، صرفا بدلیل عشق به این شغل است، چرا که اگر سرمایه خود را به بانک منتقل کند، عایدیِ بسیار بیشتری خواهد داشت.

حسین دهار تعدد مهمانسراهای اداری را یکی از بزرگترین ضربه ها به پیکره صنعت گردشگری استان دانست و اضافه نمود: در حال حاضر برخی از واحدهای اقامتی بوشهر تعطیل شده اند و برخی دیگر هتل خود را به فروش رسانده اند. یکی از مهمترین دلایل آن، مهمانسراهای ادارات است. در هیچ استانی به اندازه بوشهر مهمانسرای اداری وجود ندارد. اداراتی که در پرداخت حقوق کارگران خود به سختی افتاده اند، دارای یک یا دو مهمانسرای رسمی و غیررسمی هستند.

وی با اشاره به ورود غیرقانونی ادارات دولتی به عرصه هتلداری اعلام کرد: مهمانسراهای غیررسمی ادارات، ضمن پذیرش مهمانان خود، مهمانهای از خارج از سازمان را نیز پذیرش می نمایند. در استان بوشهر برخی از نهادها جلوی مهمانسرای خود پیتزافروشی راه اندازی نموده اند و برخی دیگر بیش از 5-4 مهمانسرا دارند. اینها باعث می گردد برخلاف رویه موجود در جهان، در استان بوشهر کسی جذب صنعت گردشگری نگردد.

وعده های کرونایی به هتلها

نایب رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان بوشهر اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا وعده هایی مبنی بر حمایت های اقتصادی و بیمه بیکاری داده شد و با امید به آن، ما بیش از 6 ماه است که بدون درآمد به پرسنل خود حقوق می دهیم. اما در عوض تنها دو ماه و آن هم 50 درصد از میزان حقوق از طرف تامین اجتماعی پرداخت شد.

دهار اضافه نمود: اگر کارگاهی بیش از 10 سال نسبت به پرداخت حق بیمه خود کوتاهی ننموده است، سازمان تامین اجتماعی نیز باید حمایت بیشتر و بهتری از آنها بعمل بیاورد.

وی پرداخت اقتصادیات های سنگین را نیز یکی دیگر از فشارهای وارده بر این صنعت دانست و گفت: معین اقتصادیات، بر اساس نظر کارشناس و تخمین وی و بدون حضور نماینده هتلداران انجام می گردد. با این روش اقتصادیاتهای بسیار سنگینی قطعی شده که هیچ هتلی در استان بوشهر از پس آن برنمی آید. برای فهمیدن درآمد هتلها، روشهای ساده ای مثل مراجعه به سامانه ها یا استعلام از اداره اماکن وجود دارد اما چنین کاری صورت نپذیرفته است.

نایب رئیس جامعه حرفه ای هتلداران بوشهر افزود: در برخی از استانها، اخذ اقتصادیات، عوارض، اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده تا خاتمه کرونا به تعویق افتاده اما در استان بوشهر چنین اقدامی صورت نپذیرفته و هتلداران برای پرداخت حق بیمه پرسنل، مجبور به فروش وسایل و ماشین خود شده اند.

همه دستگاه ها از گردشگری حمایت نمایند

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت گردشگری بر اقتصاد کشور گفت: صنعت گردشگری یکی مهمترین حوزه ها در چرخه اقتصادی کشور است و لازم است تا همه دستگاه های حاکمیتی در شرایط خاص ایجاد شده به حمایت از این صنعت بپردازند.

عبدالکریم جمیری اضافه نمود: نباید همه بار و فشار بر دوش سرمایه گذاران گذاشته گردد و می بایست دستگاه های مرتبط، مسئولیت و ماموریت خود را به انجام برسانند.

وی اعلام کرد: شما مجریان که در میدان عمل هستید و با بررسی دقیق و کارشناسی می توانید پیشنهادات خوبی برای بازنگری در قوانین و مقررات ارائه دهید. ما نیز به عنوان نماینده پیگیری این موضوع و همچنین رایزنی با مقامات عالی را انجام خواهیم داد.

منبع: همگردی

به "اعلام اخراج اجباری 800 هزار نفر در صنعت گردشگری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام اخراج اجباری 800 هزار نفر در صنعت گردشگری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید