فرخ نیا: صرفه جویی برای گذار از شرایط کم آبی لازم است

به گزارش آشنایی با استانبول، مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: اکنون آب موجود در سد های کشور به نصف رسیده است و صرفه جویی برای گذار از شرایط کم آبی لازم است.

فرخ نیا: صرفه جویی برای گذار از شرایط کم آبی لازم است

به گزارش گروه مالی آشنایی با استانبول، اشکان فرخ نیا اضافه نمود: کسری بزرگی در مخازن آب زیرزمینی کشور شاهدیم و این کسری سال به سال هم بویژه در منطقه ها مرکزی، خشک و نیمه خشک بیشتر می گردد.

وی در جواب این سوال که اکنون شرایط سد های مهم کشور چگونه اند؟، اظهارداشت: 13 سد حوضه آبریز دریاچه در مجموع یک میلیارد و 223 میلیون متر مکعب آب دارند که نسبت به سال آبی پارسال (ابتدای مهر1399 تا انتها شهریور 1400) 5 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: سد زاینده رود اصفهان اکنون 355 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال آبی پارسال 8 درصد کاهش یافته است.

فرخ نیا با بیان اینکه تهران پنج سد دارد که در مجموع 507 میلیون متر مکعب آب دارند که نسبت به سال آبی پارسال 35 درصد کاهش دارند، اضافه نمود: سد دوستی خراسان رضوی هم 324 میلیون متر مکعب موجودی آب دارد که نسبت به پارسال 34درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت:خراسان شمالی هم سد شیرین دره با 41 میلیون آب دارد که نسبت به پارسال 23 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از مجموع10 سد خوزستان که بر روی هم چهارده میلیارد و 7 میلیون متر مکعب دارند کاهشی 9 درصدی دارند.

وی گفت: سد های حوضه قمرود شامل گلپایگان، کوچری با مجموع 130 میلیون متر مکعب که نسبت به پارسال 25 درصد کاهش و سد پانزده خرداد با 78 میلیون متر مکعب و کاهش 23 درصدی نسبت به پارسال را نشان می دهند.

فرخ نیا با اشاره به اینکه سد کوثر در کهگلویه و بویراحمد اکنون 492 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به پارسال 3درصد کاهش یافته است، اضافه نمود: سدیامچی در اردبیل 38 میلیون متر مکعب آب داردبا کاهش 16 درصدی نسبت به پارسال روبرو است.

وی ادامه داد: سد رییسعلی دلواری بوشهر نیز هم اکنون 389 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به پارسال 10درصد کاهش نشان می دهد.

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: چاه نیمه های یک، دو، سه و چهار استان سیستان و بلوچستان بر روی هم 263 میلیون متر مکعب آب دارند و نسبت به پارسال کاهش 102 درصدی دارند.

فرخ نیا گفت:در استان فارس سد های درودزن، ملاصدرا 773 میلیون متر مکعب آب دارند با رشد 10 درصدی و سد سلمان فارسی با 643 میلیون متر مکعب کاهش 12 درصد دارد.

وی اضافه نمود:سد سفید رود گیلان هم 788 میلیون متر مکعب آب دارد که در مقایسه با سال آبی پارسال 26 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: سد کمال صالح در استان مرکزی هم اکنون 59 میلیون متر مکعب آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 22 درصد کاهش را نشان می دهد.

کارشناسان بخش آب کشور معتقدند برای گذر از شرایط سخت کم آبی به خصوص در روز های گرم تر باید در نحو مصرف آب تجدید نظر کرد.

محمد جوانبخت معاون آب و آبفای وزیر نیرو در این باره گفته است:: متاسفانه مشکل کمبود و بحران آب تا چندسال اخیر تبدیل به باور نشده بود و در حال حاضر این مشکل تبدیل به چالش اساسی کشور شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فرخ نیا: صرفه جویی برای گذار از شرایط کم آبی لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرخ نیا: صرفه جویی برای گذار از شرایط کم آبی لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید