لزوم توجه به اکوسیستم استارت آپی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

به گزارش آشنایی با استانبول، در ابتدا و پیش از پرداختن به لزوم حمایت از استارت آپ های گردشگری توسط دولت و توضیح چند و چون این حمایت ها ضروری است با مفهوم استارت آپ و نقش آن در اشتغال زایی و توسعه اقتصاد آشنا شویم.

لزوم توجه به اکوسیستم استارت آپی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

پیمان ماهور گیلانی*

مهم ترین وجه تمایز شرکت های نوپا یا نوآفرین یا استارت آپ ها با کسب و کارهای سنتی در خلاقیت و نوآور بودن این کسب و کارهای نوین است. کسب و کاری که در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده، رشد سریعی دارد و در راستای فراوری راه حلی نوآورانه برای برطرف احتیاج بازار شکل گرفته است. پس یکی از مهم ترین مسائل در راه اندازی یک کسب و کار اول شناخت فضای حاکم و احتیاجهای بازار و مردم و سپس ایده پردازی، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسب و کار است. در سال های اخیر استارت آپ های زیادی به مرحله رشد و بلوغ رسیده و به ابرکمپانی هایی تبدیل شده اند که در اقتصاد کلان کشور نقش آفرینی می نمایند و اغلب مدیران عامل این استارت آپ ها، جوانانی تحصیلنموده هستند. استارت آپ هایی که با خلق ایده های نوآورانه تغییراتی در بازار و شیوه های سنتی کسب و کار ایجاد نموده اند.

استارت آپ ها نقش بی بدیلی در رشد و توسعه جوامع ایفا می نمایند. تسهیل زندگی و راحتی در برآورده کردن احتیاج های جامعه، کارآفرینی، توسعه صنعت، ایجاد کسب وکارهای جدید، بکارگیری ایده های نوآورانه و عملیاتی کردن آن ها، ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر آن نقطه عطفی در عرصه اقتصاد به شمار می رود. یکی از مهم ترین عوامل توسعه استارت آپ ها ایجاد زیست بوم هایی برای جذب سرمایه، ایده و تسهیل عمیاتی وشکل گیری، رشد و موفقیت کسب و کارهای نوپا است.

استارت آپ ها همیشه در حوزه فناوری اطلاعات نیستند و در حوزه های مختلف از جمله در جهانگردی فعال هستند. ایران یکی از امن ترین کشورهای منطقه و دنیا از لحاظ امنیت جهانگردان خارجی محسوب می گردد و پتانسیل بالا و جذابیت های جهانگردی ایران باعث شده است صنعت جهانگردی همیشه رو به رشد باشد و با ریل گذاری های اجرا شده در سال های اخیر و توسعه زیرساخت ها تا حد زیادی آماده جهشی عظیم در جذب جهانگردان خارجی و رونق جهانگردی داخلی شده است. همین موضوع بر اهمیت رشد استارت آپ ها در حوزه جهانگردی می افزاید، زیرا همکاری مشترک صاحبان کسب و کار و ایده پردازان حوزه جهانگردی می تواند تحول عظیمی در صنعت جهانگردی کشور و رونق اقتصادی ایجاد کند. بر اساس تعاریف متداول، جهانگردی از پنج بخش اساسی تشکیل شده است: حمل ونقل، اقامت، خدمات تفریحی، خدمات رفاهی و راهنمایان تورها که استارت آپ ها در هر کدام از این بخش ها می توانند باعث تحول و جهش در جذب جهانگرد و رونق اقتصادی شوند، به نحوی که امکان رشد استارت آپ هایی در زمینه هتلداری (رزرو اقامتگاه)، خدمات مسافرتی، بازاریابی های مربوط به صنعت جهانگردی (فروش اینترنتی)، اطلاع رسانی ها و تبلیغات مختلف در حوزه بازاریابی وجود دارد.

از آنجایی که اشتغال زایی به طور مستقیم و در طول زنجیره تامین از ویژگی های ذاتی استارت آپ های جهانگردی است، با توجه به رشد بیکاران تحصیل نموده و تبدیل آن به یکی از دغدغه های اصلی دولت و خانواده ها و اشتغال افراد دانش آموخته در رشته های غیرمرتبط، می توان امیدوار بود که استارت آپ های جهانگردی به صورت مستقیم برای دانش آموختگان رشته های تخصصی این حوزه و هم برای سایرین به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کند.

بر پایه آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات، هر استارتاپ به طور میانگین هفت نیروی متخصص را مشغول به کار می نماید که با توجه به در نظر دریافت ذات صنعت جهانگردی در ایجاد اشتغال غیر مستقیم و فعال کردن و رونق بخشیدن به تمام طول زنجیره تامین، می توان برای استارت آپ های جهانگردی نقش بسزایی در افزایش اشتغال در نظر گرفت.

با توجه به تمام مطالب طرح شده و بیان اهمیت استارت آپ ها می توان ترسیم روشنی از نقش وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در این حوزه داشت. نقش وزارت جهانگردی از آن سو پررنگ تر از سایر نهادهای مربوطه از جمله معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که علاوه بر حمایت های سخت افزاری و مادی می تواند جوابگوی تمام احتیاجهای تخصصی و قانونی این حوزه باشد. ارایه تسهیلات و حمایت اقتصادی مستقیم از استارت آپ ها به خاطرعدم شناخت و تصمیمات نه چندان کارشناسی دولت است که به جای حمایت، حیات استارت آپ ها را به خطر می اندازد. حمایت اصولی پرورش استارت آپ ها تا حدی است که شرکت های عظیم مایل به خرید آن ها شوند. طبق گزارش سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور که از داده های حاصل از پاسخ 347 استارتاپ شرکت نماینده در نمایشگاه الکام استارز 1398 به 44 سؤال یک پرسشنامه آنلاین استخراج نموده است، 56٪ از استارت آپ ها قوانین و مقررات را از موانع جدی رشد عنوان نموده بودند، در سوال دیگری نیز بیش از 40٪ از شرکت نمایندگان هم نظر بودند که سیاست های دولت از موانع اصلی راه اندازی و توسعه کسب و کارهای نوپا است و بر خلاف باورها کمبود سرمایه مانع اصلی نیست. بنابر این مهم ترین نقش آفرینی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی مانع زدایی و سیاست گذاری صحیح در راستای حمایت از استارت آپ ها است. اقدامی که با دستور مستقیم وزیر محترم میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و تاسیس زیست بوم متناسب با احتیاجهای کسب و کارهای نوین جهانگردی محقق خواهد شد و می تواند کلید راه گشای دغدغه های اصلی فعالان این حوزه باشد.

*مشاور امور فرهنگی و ارتباطات معاونت جهانگردی کشور

مهم ترین وجه تمایز شرکت های نوپا یا نوآفرین یا استارت آپ ها با کسب و کارهای سنتی در خلاقیت و نوآور بودن این کسب و کارهای نوین است. کسب و کاری که در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده، رشد سریعی دارد و در راستای فراوری راه حلی نوآورانه برای برطرف احتیاج بازار شکل گرفته است. پس یکی از مهم ترین مسائل در راه اندازی یک کسب و کار اول شناخت فضای حاکم و احتیاجهای بازار و مردم و سپس ایده پردازی، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسب و کار است. در سال های اخیر استارت آپ های زیادی به مرحله رشد و بلوغ رسیده و به ابرکمپانی هایی تبدیل شده اند که در اقتصاد کلان کشور نقش آفرینی می نمایند و اغلب مدیران عامل این استارت آپ ها، جوانانی تحصیلنموده هستند. استارت آپ هایی که با خلق ایده های نوآورانه تغییراتی در بازار و شیوه های سنتی کسب و کار ایجاد نموده اند.

استارت آپ ها نقش بی بدیلی در رشد و توسعه جوامع ایفا می نمایند. تسهیل زندگی و راحتی در برآورده کردن احتیاج های جامعه، کارآفرینی، توسعه صنعت، ایجاد کسب وکارهای جدید، بکارگیری ایده های نوآورانه و عملیاتی کردن آن ها، ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر آن نقطه عطفی در عرصه اقتصاد به شمار می رود. یکی از مهم ترین عوامل توسعه استارت آپ ها ایجاد زیست بوم هایی برای جذب سرمایه، ایده و تسهیل عمیاتی وشکل گیری، رشد و موفقیت کسب و کارهای نوپا است.

استارت آپ ها همیشه در حوزه فناوری اطلاعات نیستند و در حوزه های مختلف از جمله در جهانگردی فعال هستند. ایران یکی از امن ترین کشورهای منطقه و دنیا از لحاظ امنیت جهانگردان خارجی محسوب می گردد و پتانسیل بالا و جذابیت های جهانگردی ایران باعث شده است صنعت جهانگردی همیشه رو به رشد باشد و با ریل گذاری های اجرا شده در سال های اخیر و توسعه زیرساخت ها تا حد زیادی آماده جهشی عظیم در جذب جهانگردان خارجی و رونق جهانگردی داخلی شده است. همین موضوع بر اهمیت رشد استارت آپ ها در حوزه جهانگردی می افزاید، زیرا همکاری مشترک صاحبان کسب و کار و ایده پردازان حوزه جهانگردی می تواند تحول عظیمی در صنعت جهانگردی کشور و رونق اقتصادی ایجاد کند. بر اساس تعاریف متداول، جهانگردی از پنج بخش اساسی تشکیل شده است: حمل ونقل، اقامت، خدمات تفریحی، خدمات رفاهی و راهنمایان تورها که استارت آپ ها در هر کدام از این بخش ها می توانند باعث تحول و جهش در جذب جهانگرد و رونق اقتصادی شوند، به نحوی که امکان رشد استارت آپ هایی در زمینه هتلداری (رزرو اقامتگاه)، خدمات مسافرتی، بازاریابی های مربوط به صنعت جهانگردی (فروش اینترنتی)، اطلاع رسانی ها و تبلیغات مختلف در حوزه بازاریابی وجود دارد.

از آنجایی که اشتغال زایی به طور مستقیم و در طول زنجیره تامین از ویژگی های ذاتی استارت آپ های جهانگردی است، با توجه به رشد بیکاران تحصیل نموده و تبدیل آن به یکی از دغدغه های اصلی دولت و خانواده ها و اشتغال افراد دانش آموخته در رشته های غیرمرتبط، می توان امیدوار بود که استارت آپ های جهانگردی به صورت مستقیم برای دانش آموختگان رشته های تخصصی این حوزه و هم برای سایرین به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کند.

بر پایه آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات، هر استارتاپ به طور میانگین هفت نیروی متخصص را مشغول به کار می نماید که با توجه به در نظر دریافت ذات صنعت جهانگردی در ایجاد اشتغال غیر مستقیم و فعال کردن و رونق بخشیدن به تمام طول زنجیره تامین، می توان برای استارت آپ های جهانگردی نقش بسزایی در افزایش اشتغال در نظر گرفت.

با توجه به تمام مطالب طرح شده و بیان اهمیت استارت آپ ها می توان ترسیم روشنی از نقش وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در این حوزه داشت. نقش وزارت جهانگردی از آن سو پررنگ تر از سایر نهادهای مربوطه از جمله معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که علاوه بر حمایت های سخت افزاری و مادی می تواند جوابگوی تمام احتیاجهای تخصصی و قانونی این حوزه باشد. ارایه تسهیلات و حمایت اقتصادی مستقیم از استارت آپ ها به خاطرعدم شناخت و تصمیمات نه چندان کارشناسی دولت است که به جای حمایت، حیات استارت آپ ها را به خطر می اندازد. حمایت اصولی پرورش استارت آپ ها تا حدی است که شرکت های عظیم مایل به خرید آن ها شوند. طبق گزارش سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور که از داده های حاصل از پاسخ 347 استارتاپ شرکت نماینده در نمایشگاه الکام استارز 1398 به 44 سؤال یک پرسشنامه آنلاین استخراج نموده است، 56٪ از استارت آپ ها قوانین و مقررات را از موانع جدی رشد عنوان نموده بودند، در سوال دیگری نیز بیش از 40٪ از شرکت نمایندگان هم نظر بودند که سیاست های دولت از موانع اصلی راه اندازی و توسعه کسب و کارهای نوپا است و بر خلاف باورها کمبود سرمایه مانع اصلی نیست. بنابر این مهم ترین نقش آفرینی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی مانع زدایی و سیاست گذاری صحیح در راستای حمایت از استارت آپ ها است. اقدامی که با دستور مستقیم وزیر محترم میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و تاسیس زیست بوم متناسب با احتیاجهای کسب و کارهای نوین جهانگردی محقق خواهد شد و می تواند کلید راه گشای دغدغه های اصلی فعالان این حوزه باشد.

*مشاور امور فرهنگی و ارتباطات معاونت جهانگردی کشور

منبع: توریسم آنلاین

به "لزوم توجه به اکوسیستم استارت آپی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه به اکوسیستم استارت آپی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید