کیوان ساکت: ردیف های قدیمی دیگر کاربرد ندارد

به گزارش آشنایی با استانبول، کتاب گزیده ردیف های کاربردی موسیقی ملی ایران تازه ترین تالیف آقای کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده است که اوایل بهمن ماه رونمایی شد.

کیوان ساکت: ردیف های قدیمی دیگر کاربرد ندارد

صبح نو/ ساکت گفت:هنرمندانی چون آقایان جلیل شهناز، فرهنگ شریف، حسن کسایی و … بدون اینکه چیزی بنویسند، در اجرایشان به نوعی برگردان ردیف به زبان امروز را داشتند؛ من هم با استفاده از آنچه این بزرگان نواختند و نیز تکنیک هایی که خودم در ساز تار به دست آوردم و نیز با حفظ جان مایه های اصیل و حفظ موسیقی، ردیف جدیدی نوشتم که تمام اصالت های ردیف قدما را حفظ کرده و از آنها خارج نشده ولی جمله بندی هایش به گونه ای است که کاربرد اجرایی دارد.

این آهنگساز بیان داشت: به نظر من ردیف قدما امروزه دیگر کاربرد اجرایی نداشته ولی این ردیف جدید با در نظر دریافت این مسأله برای اجرا مناسب خواهد بود.

وی اضافه نمود: این ردیف کاربردی را از اکنون در قالب مستر کلاس هایی به نوازندگان تار و سه تار معرفی می کنم، به زودی و در آینده نزدیک درباره نکات مهم و کلیدی این ردیف و اینکه چه مواردی باعث کاربردی شدن آن شده، صحبت خواهم کرد.

این آهنگساز درباره لزوم انتشار چنین ردیفی گفت: ردیف های قدیمی و سنتی موسیقی ایرانی که گنجینه ای از میراث کهن موسیقی ماست در عین حال که بسیار ارزشمند است به دلیل تغییر مناسبات فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز ما خاصیت کاربردی خود را از دست داده اند.

ساکت اضافه نمود: ردیف های قدما امروزه فقط برای تدریس مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین جای ردیفی که شاگردان با فرادریافت آن هم با گوشه های گوناگون موسیقی زیبای ایرانی آشنا شوند و هم در عین حال ردیف های کاربردی را فرا بگیرند خالی به نظر می رسید.

کیوان ساکت درباره آنالیز موجود در این کتاب ها نیز اضافه نمود: هر گوشه به صورت کامل آنالیز شده و اطلاعات جامعی به هنرجو می دهد. در عین حال ترجمه این کتاب به زبان انگلیسی که در پایین صفحات آورده شده، راهنمای خوبی برای علاقه مندان به موسیقی ایرانی در دیگر کشورها و فرهنگ هاست زیرا ملاحظه کرده ایم بسیاری از مردم کشورهای دور و نزدیک به سازهای ایرانی به ویژه تار و سه تار علاقه مند شدند و نواختن آن ها را تمرین می کنند. به علاوه ترجمه آنالیز گوشه ها به زبان انگلیسی می تواند در درک بهتر آن ها مؤثر افتد.

مجله اینترنتی آشنایی با استانبول

منبع: setare.com

به "کیوان ساکت: ردیف های قدیمی دیگر کاربرد ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیوان ساکت: ردیف های قدیمی دیگر کاربرد ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید