20 گل زیبای بهاری که می توانید در باغچه بکارید

به گزارش آشنایی با استانبول، یکی از تفریح های مجذوب کننده فصل بهار، رسیدگی به گل و گیاه و کاشتن انواع گیاهان و گل ها در باغچه است. اگر دوست دارید در این فصل باغچه ای زیبا طراحی کنید که گل هایی با رنگ های مجذوب کننده و خیره کننده داشته باشد، این مطلب را بخوانید. در ادامه با 20 گل بهاری آشنا می شوید که می توانید آن ها را در باغچه بکارید.

20 گل زیبای بهاری که می توانید در باغچه بکارید

تزیین باغچه با گل بهاری

یکی از برترین چیزهایی که می توانید با آن باغچه خانه را تزیین کنید، انواع گل و گیاهان گل دار است. یکی از مجذوب کنندهیت های روزهای آخر زمستان و آمادگی برای سال تازه، همین رشد کردن و گل دادن انواع گل بهاری است. اما دقت کنید که بعضی از این گیاهان را باید قبلا بکارید مثلا در پاییز یا زمستان. اما در بهار گل می دهند و باغچه خانه شما را زیبا می نمایند.

گل بهاری نه تنها باغچه خانه را زیبا می نماید بلکه برای حشراتی که از شهد گل ها تغذیه می نمایند، بسیار لازم است. این گل های زیبا می توانند فرصت خوبی برای تامین تغذیه این حشرات فراهم نمایند.

بسیاری از گرده افشان ها، از جمله زنبورها و بعضی پروانه ها، در زمستان به خواب زمستانی می روند و به گل های بهاری تکیه می نمایند تا در هنگام خروج از خواب زمستانی، شهد و گرده مورد احتیاجشان را تامین نمایند. شهد گل های بهاری انرژی لازم برای پرواز و یافتن مکان جفت یا لانه را برای گرده افشان ها فراهم می نماید؛ در حالی که گرده گل بهاری به زنبورها یاری می نماید تا تخم گذاری را برای نسل بعدی زنبورها آغاز نمایند.

انتخاب گل بهاری برای کاشتن در باغچه

وقتی می خواهید گل بهاری برای کاشتن در باغچه انتخاب کنید، مهم است که در خصوص محلی که می خواهید آن ها را پرورش دهید، فکر کنید. بیشتر این گل ها در آفتاب یا سایه هایی که کم و بیش لکه های آفتاب دارند، برترین عملکرد و رشد را دارند.

گل های بهاری اگر در مکانی آفتابی رشد نمایند، زودتر گل می دهند؛ زیرا خاکی که در آن رشد می نمایند با تابش خورشید خیلی زود گرم می گردد. بعلاوه در نظر بگیرید که آیا گل بهاری را در گلدان می کارید یا در خاک باغچه. نکته دیگر این است که آیا می خواهید گل ها دائمی باشند یا موقتی. بعضی از گل ها یک ساله هستند و سال دیگر خبری از آن ها نیست و باید دوباره بکارید.

نکته دیگری که باید بدانید این است که اگر گیاهی با پیاز کاشته می گردد، باید آن را در پاییز بکارید که در بهار گل بدهد.

در نهایت اگر ظاهر نهایی باغچه برای شما خیلی اهمیت دارد، ترکیب رنگ گل ها را هم در نظر بگیرید. رنگ گل ها را آنالیز کنید و ببینید آیا در کنار گل های دیگری که می کارید زیبا می شوند یا نه. آیا همه هم زمان گل می دهند یا یکی پس از دیگری. دوست دارید برای مدت طولانی تری گل در باغچه باشد یا مدت کوتاه؟

گل هایی که در ادامه معرفی می کنیم برای باغچه مناسب اند اما اگر دوست داشته باشید بعضی از آن ها را می توانید در گلدان هم بکارید. البته باید به میزان آفتاب مورد احتیاج گیاه توجه کنید.

20 گل بهاری که می توانید در باغچه یا گلدان بکارید

در ادامه با چند نمونه از گل های زیبای بهاری آشنا می شوید که می توانند زیبایی حیاط خانه شما را دوچندان نمایند.

1. گل پامچال

گل پامچال که بومی بریتانیا است یکی از محبوب ترین گل های بهاری است و رنگ های بسیار متنوع و زیبایی دارد. گلبرگ هایی به رنگ زرد ملایم، برگ هایی سبز با بافتی چروک و زیبا از ویژگی های این گل بهاری دوست داشتنی است.

به مرور زمان و در طول سال ها، پامچال به صورت دسته هایی رشد می نماید که می توانید آن را تقسیم کنید و دوباره در اطراف باغچه بکارید تا سطح وسیع تری از باغچه را با این گل زیبا بپوشانید.

پامچال اگر در شرایط مناسبی قرار داشته باشد، خودش بذر می دهد و از این طریق تکثیر می گردد. این شیوه از رشد گیاه، ظاهر طبیعی تر و زیباتری به باغچه شما می دهد. بعضی از انواع پامچال مثل پلیانتوس، گل هایی با رنگ های متنوع دارند؛ از جمله بنفش روشن، قرمز و صورتی.

این گل بهاری را بهتر است در خاک مرطوب و در سایه جزئی بکارید. میزان نهایی بیشتر بوته های پامچال حدود 20 سانتی متر ارتفاع و 35 سانتی متر عرض است.

2. گل برفی

گل برفی یکی از آن گل های بهاری است که معمولا خیلی زودتر از بقیه گیاهان گل می دهد. حتی گاهی اوقات در زمستان هم گل دهی آن آغاز می گردد. این گل بهاری انواع مختلفی دارد و هر نوع آن گلی با ظاهری متفاوت دارد. این گل به مرور زمان و طی سال ها، تکثیر می گردد و به همین علت تکثیر کردن و پخش کردن آن در باغچه و حتی کاشتن در جای دیگر بسیار راحت است. بعد از مدتی می توانید با همین تقسیم کردن، فضای بیشتری از باغچه را با گل برفی بپوشانید.

برای اینکه برترین نتیجه را از کاشت این گل بگیرید و باغچه شما ظاهری زیبا پیدا کند، آن را در جایی که چمن یا هر گیاه سبز دیگری دارد بکارید. گل های زیبای گل برفی در پس زمینه سبز باغچه، ظاهری خیره نماینده به حیاط می دهند.

3. زعفران

زعفران یکی از زیباترین و سرزنده ترین گل های بهاری است که میزان زیادی گرده هم برای زنبورهای ملکه فراهم می نماید. گل زعفران بنفش است اما می توانید انواع زرد و سفید را نیز بخرید. این گل از کورم (corm) های پیازمانند رشد می نماید که بهتر است در پاییز کاشته شوند و برترین رشد را در آفتاب کامل در خاک مرطوب اما با زهکشی خوب دارند. زعفران را به تنهایی در گلدان، در شکاف های حاشیه باغچه یا در چمن بکارید.

4. گل نرگس، خوشبوترین گل بهاری

بهار را بدون گل نرگس نمی توان تصور کرد. این گل های زیبا با رنگ زرد خیره نماینده ای که دارند حتی در سخت ترین شرایط گل می دهند و عطر خوش آن ها فضا را پر می نماید. این گل بهاری هم معمولا زود گل می دهد زمانی که هیچ گل دیگری در باغچه نیست.

گل نرگس تنوع بسیار زیادی دارد. بیشتر آن ها زرد هستند اما انواع سفید و حتی صورتی سالمونی هم دارند. بعضی از انواع نرگس کوتاه و بعضی دیگر بلند هستند. بعضی زودتر گل می دهند و بعضی دیگر دیرتر. اگر رنگ و زمان گل دهی آن برایتان مهم است، حتما در خصوص نوع نرگسی که می کارید تحقیق کنید. می توانید انواع نرگس با زمان گل دهی متفاوت بکارید تا باغچه شما برای مدت طولانی تری زیبا و معطر باشد. بعضی از انواع نرگس تا تابستان هم گل می دهد.

این گیاه را باید در خاک مرطوب ولی با زهکشی مناسب بکارید. بعلاوه باید آفتاب کامل به آن بتابد. هم در باغچه و هم در گلدان می توانید آن را بکارید و از تماشا گل های زیبایش لذت ببرید. یک مزیت کاشت گل در گلدان این است که می توانید آن را به زیر آفتاب منتقل کنید و بعدا هر زمان احتیاج بود جابه جا کنید.

5. گل سنبل

یکی از محبوب ترین گل های بهاری سنبل است که آن را در سفره های هفت سین هم می گذارند. این گل با ظاهر مجذوب کننده و رنگ های زیبایی که دارد در سال های اخیر بسیار محبوب شده است و چند روز مانده به عید می توانید آن را در تمام گل فروشی ها پیدا کنید.

البته این گل بهاری در گلدان رشد بهتری دارد و بسیار معطر است. رنگ های آن هم تنوع خوبی دارد و می توانید از بین انواع بنفش، صورتی و سفید، هر رنگی که دوست داشتید انتخاب کنید. این گیاه را باید در خاک مرطوب با زهکشی خوب بکارید و حتما باید در جایی قرار دهید که آفتاب کامل بگیرد.

6. گل لاله

گل لاله یکی از محبوب ترین گیاهان گل دار در کل جهان است. لاله ها تنوع زیادی از نظر رنگ، شکل و میزان دارند. می توانید با انتخاب رنگ های متنوع این گل، ظاهری خیره نماینده به باغچه بدهید. حتی اگر آن را تک رنگ هم بکارید، تضادی که با برگ های سبزش دارد، زیباترین چشم انداز ای است که می توانید در حیاط خود ببینید. تقریبا با هر رنگی که فکر کنید گل لاله وجود دارد.

البته این گل زیاد برای حشرات گرده افشان مجذوب کننده نیست. اما زیبایی خیره نماینده ای به باغچه می دهد که باعث می گردد نتوانید از آن چشم بردارید. گیاه لاله را در خاک مرطوبی که زهکشی خوبی دارد بکارید و حتما باید آفتاب کامل هم به آن بتابد.

7. گل فراموشم مکن

گل فراموشم مکن گل آبی شاداب و کم رشدی است که برای کاشتن در حاشیه باغچه یا در ترکیب با لاله و نرگس برای یک نمایش بهاری مجذوب کننده مناسب است. گل فراموشم مکن به راحتی خودش بذر می دهد و تکثیر می گردد اما بعد از گل دهی ظاهری ناسالم و نه چندان مطلوب پیدا می نمایند و بهتر است آن ها را بیرون بیاورید و به جای آن ها چیز دیگری بکارید.

گل فراموشم مکن را در خاک مرطوب اما با زهکشی خوب در سایه جزئی پرورش دهید.

8. خاکشیر تلخ یا شب بوی خیری

گل های خاکشیر تلخ که با نام شب بوی خیری هم شناخته می شوند، یکی از گل های محبوب برای تزیین باغچه های بزرگ هستند. بیشتر گل های خاکشیر تلخ دوساله هستند؛ بنابراین باید آن ها را در اواخر بهار بکارید و برای گل دهی در بهار آینده آماده باشید. یا برای کاشت پاییزه، گل با ریشه برهنه بخرید یعنی زمانی که گل در خواب است و داخل خاک نگهداری نشده باشد. این گل در رنگ های قرمز تیره و زرد وجود دارد. آن را در خاک مرطوب اما با زهکشی خوب در آفتاب کامل تا نیمه سایه پرورش دهید.

9. گل سینه دارو

گل سینه دارو یک گیاه علفی و چند ساله با گل های زیبا به رنگ های بنفش و صورتی است که نسبت به سایر گل های بهاری سایه بیشتری را تحمل می نماید. نامی که برای آن در زبان انگلیسی انتخاب نموده اند یعنی Lungwort به علت لکه های روی برگ های آن است که تصور می شد شبیه ریه های بیمار است. این گل ممکن است بنفش یا صورتی باشد.

این گیاه برای بعضی انواع زنبورها هم بسیار محبوب است. برای داشتن ظاهری طبیعی و بهاری، این گل را با گل پامچال و فراموشم مکن بکارید.

10. لاله واژگون کله ماری

گل لاله واژگون کله ماری، یک گل پیازدار و زیبا از خانواده سوسن ها است که در فصل بهار گل می دهد. این گیاه گل هایی با طرح شطرنجی با رنگ های ارغوانی و صورتی دارد؛ اما می توانید انواع سفید را نیز تهیه کنید. گل لاله واژگون کله ماری را در خاک مرطوب در سایه جزئی پرورش دهید.

11. گل خربق

این گیاه علفی یک ساله از اواخر زمستان تا بهار گل می دهد و گل های آن رنگ های بسیار متنوعی دارد؛ از سفید و صورتی گرفته تا بنفش تیره. این گیاه مدل های مختلفی دارد. بعضی از آن ها خیلی زود گل می دهد اما بعضی از آن ها در بهار گل می دهند. بعضی از انواع این گیاه ارتفاع بیشتری دارند و برای کاشتن در باغچه ها و در سطح وسیع مناسب اند.

این گیاه را باید در خاک های مرطوب و در فضایی نیمه سایه بکارید. یعنی احتیاجی به آفتاب کامل ندارند. از این جهت برای باغچه های سایه دار و دارای درخت هم مناسب اند.

12. گل زنبق

گل زنبق از آن گل های بهاری است که خیلی زود آغاز به گل دادن می نماید. گل های بنفش زنبق عطر خوبی دارند و گلبرگ های بنفش آن دارای لکه های زردرنگ است. ارتفاع آن ها حدودا به 15 سانتیمتر می رسد به همین علت برای کاشتن در جاهای مختلف حتی گلدان های لب پنجره هم مناسب است. برای اینکه برترین نتیجه را بگیرید می توانید آن را در گلدان بکارید. زنبق پیاز دارد و وقتی پیاز آن در خاک باشد، هر سال گل می دهد.

13. گیاه هدر معمولی (Heather)

این گیاه در زمستان و بهار گل می دهد. در واقع این گیاه زمانی گل می دهد که گیاهان دیگر هنوز بیدار نشده اند و گل ندارند. این گیاه زنبورها را جذب می نماید و منبع خوبی برای تامین شهد و گرده زنبورها در روزهای اول بهار است. برخلاف انواعی از هدر که در تابستان گل می دهند، این گیاه نسبتا سرسخت، خاک خنثی تا قلیایی را بیشتر می پسندد. این گیاه را همراه با سایر گل های بهاری می توانید در باغچه و گلدان بکارید.

14. خربق زرد زمستانی

خربق زرد زمستانی از گیاهان چند ساله است که خیلی زود گل می دهد و گل های زرد روشن دارد. این گل برای طبیعی سازی ظاهر چمن زارها عالی است و با گل های برفی به خوبی در کنار هم رشد می نمایند. یک مکان آفتابی تا نیمه سایه با خاک مرطوب اما با زهکشی خوب برای کاشتن این گیاه انتخاب کنید. مانند گل برفی، این گیاه را پس از گلدهی در فضای سبز بکارید.

15. گل بادلرزان

این گیاه با گل های زیبا و بنفش رنگش در اواخر بهار گل می دهد. معمولا آن را به عنوان سمبل عید پاک می شناسند. گل های این گیاه شبیه ستاره است و تضاد زیبایی با برگ های سرخس مانندش دارد. این گیاه را در خاکی که زهکشی خوبی دارد بکارید و باید آفتاب کامل هم به آن بتابد.

16. گل کلاغک یا سنبلک

این گیاه با پیاز رشد می نماید و گل های کوچک و آب رنگی دارد. این گیاه در بهار گل می دهد و در منطقه ها کوهستانی ایران به صورت خودرو در کنار جوی ها و رودخانه ها رشد می نماید. می توانید این گیاه را در باغچه بکارید و وقتی پیاز آن در خاک باشد هر سال گل می دهد. البته مراقب باشید چون این گیاه خیلی زود پخش می گردد و قدرت تکثیر بالایی دارد.

17. زنبق ریش دار

زنبق ریش دار یکی از انواع پرطرفدار زنبق است. این گیاه نسبتا مرتفع است و برگ های شمشیرمانندی دارد. این مدل زنبق برای مدت طولانی گل می دهد. هر گل از گلبرگ های بیرونی و درونی بزرگی تشکیل شده است. تارهایی که در امتداد مرکز گلبرگ ها رشد می نمایند، باعث این نام گذاری شده اند.

زنبق ریش دار را در یک بستر گرم و آفتابی، در خاک مرطوب اما با زهکشی خوب پرورش دهید. اطمینان حاصل کنید که ریزوم بالاتر از سطح خاک قرار می گیرد و در بیشتر روز در معرض نور خورشید قرار گرفته است؛ این باعث می گردد که گل دهی مطمئنی داشته باشد.

18. گل انگشتانه

این گیاه از اواخر بهار تا تابستان گل می دهد. در واقع اگر در باغچه خود گل هایی دارید که بهار گل می دهند و تابستان و در این فاصله، هیچ گیاهی در باغچه شما گل نمی دهد، می توانید گل انگشتانه بکارید تا این خلا را پر کنید. این گیاه گل هایی به رنگ صورتی مایل به بنفش دارد و دارای طرح خال دار در قسمت داخلی گل است. البته انواع سفید و نارنجی آن هم پیدا می گردد.

بیشتر گیاهان گل انگشتانه دوساله هستند؛ به این معنی که در سال دوم گل دهی دارند و بذر فراوری می نمایند اما انواع چندساله آن هم وجود دارد.

این گیاه را در خاک مرطوب اما با زهکشی خوب در فضایی با آفتاب تا کمی سایه پرورش دهید. انواع دوساله این گیاه به راحتی خودشان بذر می دهند و تکثیر می شوند.

19. آلیوم (سیر وحشی)

آلیوم ها گیاهان پیازدار هستند که معمولاً گل های ارغوانی به شکل کُره می دهند. آن دسته از گل هایی که از اواخر بهار تا تابستان گل می دهند، مورد علاقه زنبورها هستند. گل های این گیاه حتی زمانی که از شاخه بریده می گردد، عمر بالایی دارد در نتیجه برای گل آرایی، هم گل آرایی تازه و هم خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

آلیوم ها را در خاک مرطوب اما با زهکشی خوب در آفتاب کامل پرورش دهید. برترین حالت این است که آن را در میان سایر گیاهان شاخ و برگ دار بکارید.

20. موگه یا زنبق دره

زنبق دره گیاهی با رشد کم و چند ساله با ساقه های قوسی شکل و گل های زنگوله ای و سفید است. این گیاه برای رشد در مرزهای سایه دار و محیط های جنگلی عالی است. به عنوان گل از شاخه بریده هم عمر بالایی دارد. زنبق دره را در خاک مرطوب و در سایه جزئی پرورش دهید.

جمع بندی

اگر دوست دارید در فصل بهار کمی باغبانی کنید، این چند گل بهاری انتخاب خوبی برای اضافه کردن به باغچه است. البته دقت کنید که بعضی از این گیاهان را باید در پاییز یا زمستان بکارید تا در بهار گل بدهند. بیشتر انواع این گل های بهاری را می توانید در گلدان هم بکارید و لازم نیست حتما در باغچه باشند. با کاشتن این گل ها می توانید حال وهوای بهاری به حیاط خود بدهید و از تماشا آن ها لذت ببرید.

منبع: Gardenersworld

منبع: دیجیکالا مگ

به "20 گل زیبای بهاری که می توانید در باغچه بکارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 گل زیبای بهاری که می توانید در باغچه بکارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید