امام وردی: افزایش حقوق و دستمزد باعث تورم نمی گردد ، دولت به جای حل ریشه ای گرانی، دستمزد را بهانه می نماید خبرنگاران

به گزارش آشنایی با استانبول، استاد اقتصاد گفت: یکی از روش های توجیه هم نسبت دادن ریشه های تورم به افزایش حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان است در حالی که عملا این مساله ربطی به افزایش تورم در کشور ندارد.

امام وردی: افزایش حقوق و دستمزد باعث تورم نمی گردد ، دولت به جای حل ریشه ای گرانی، دستمزد را بهانه می نماید خبرنگاران

گروه اقتصادی آشنایی با استانبول، یکی از موضوعات اصلی در بودجه و یکی از دغدغه های حقوق بگیران اعم از کارمندان و کارگران و بازنشستگان افزایش حقوق و دستمزدهاست، موضوعی که هر سال در فصل زمستان آغاز و حتی چانه زنی های بین دولت و کارگران و کارمندان مانند سال گذشته تا یکی دو ماه بعد از آغاز سال جدید ادامه می یابد. دولت مدعی است افزایش حقوق و دستمزد به افزایش تورم دامن می زند و کارگران و کارمندان خواستار برابری حقوق و دستمزد خود در برابر افزایش تورم و خط فقری هستند که بنا به آمار های دولت 10 میلیون تومان است. دانشجو در تبادل نظر با قدرت الله امام وردی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه مساله افزایش تورم ناشی از افزایش حقوق و دستمزد را آنالیز نموده که این ادعای مسوولین دولتی که عموما بیان می گردد تا چه اندازه صحت دارد؟

استاد اقتصاد درخصوص بحث افزایش حقوق و دستمزد ها و نگرانی دولت بابت افزایش تورم ناشی از این موضوع گفت: آنچه در مورد بحث تورم در اقتصاد ایران صحیح است، یعنی افزایش قیمت هایی که از آن به عنوان تورم یاد می گردد، هر چند دولت سعی می نماید به انحاء مختلف به مسائل و موضوعات دیگری ربط بدهد، مثل افزایش حقوق و دستمزد ها و افزایش تقاضا، اما افزایش قیمت ها و تورم در ایران ریشه ها و دلایل مختلفی دارد که مهمتر از افزایش حقوق و دستمزدهاست، لذا دولت نمی تواند از این موضوع به نفع خود بهره برداری کند.

وی دراین باره شرح داد: افزایش تورم بر اثر دو عامل صورت می گیرد، تورم ناشی از افزایش هزینه های فراوری که موجب افزایش هزینه و قیمت سایر کالا ها می گردد، بنابراین افزایش انجام شده در این قسمت ربطی به حقوق و دستمزد و بالا بودن تقاضای مردم ندارد.

کارشناس اقتصادی اضافه کرد: عامل دیگر تاثیرگذار در افزایش تورم، افزایش تقاضاست، به این معنا که با افزایش تقاضایی که از قدرت خرید و نقدینگی بالای جامعه ایجاد می گردد تورم شکل می گیرد بنابراین این بخش افزایش تورم هم ربط چندانی به افزایش نرخ حقوق و دستمزد ها ندارد که دولت با این بهانه تورم ایجاد شده دراقتصاد را توجیه کند.

قدرت الله امام وردی دراین باره خاطر نشان کرد: برای شناسایی عوامل و دلایل تورم در اقتصاد ایران باید ریشه تورم مورد آنالیز قرار بگیرد، یعنی از این منظر باید به موضوع نگاه گردد که در کدام سیاست گذاری ها مرتکب اشتباه شدیم، کدام سیاست ها باید و کدام سیاست ها نباید اعمال می شد که تورم بر اقتصاد و مردم تحمیل گردد، اگر این گونه مساله مورد آنالیز قرار بگیرد با شناسایی ریشه های تورم می توان به طور قطعی بر این موضوع فائق آمد.

وی دراین باره گفت: وقتی مسوولی زیاد بودن پول دست مردم را عامل تورم معرفی می نماید و به این نکته دقت نمی نمایند که قدرت خرید مردم در چند سال اخیر به شدت پایین آمده، معین می گردد که مسوولین به جای شناسایی ریشه های تورم و قطع آن از بنیان به دنبال توجیه عملکرد خود هستند و یکی از روش های توجیه هم نسبت دادن ریشه های تورم به افزایش حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان است در حالی که عملا این مساله چندان ربطی به افزایش تورم در کشور ندارد.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: با توجه به اتفاقات اتفاق افتاده در چند سال اخیر می توان گفت ریشه عمده تورم و مسائل اقتصادی ایران ناشی از بی برنامگی و بی انضباطی اقتصادی دولت است که خود را در بودجه نشان می دهد، ضمن اینکه افزایش حقوق و دستمزد ها در بودجه بخش کوچکی از مسائل بودجه ای به شمار می رود که در تورم زایی ناشی از کسری بودجه موثر است. هنگامی که دیوان سالاری دولت بودجه زیادی را می بلعد نمی توان افزایش حقوق و دستمزد ها را عامل مهمی برای کسری بودجه دانست، بنابراین آنچه دولتی ها در این موضوع بیان می نمایند که بخشی از کسری بودجه و تورم ناشی از افزایش حقوق ودستمزدهاست درست نیست.

امام وردی تصریح نمود: قسمت عمده کسری بودجه ناشی از مسئله دیگری در اقتصاد ایران است که از قدیم الایام در اقتصاد ما وجود داشته است یعنی کمبود درآمد دولت و این موضوع به کسری بودجه دولت منتهی می گردد. به هر حال دولت برای تامین بودجه خود به روش هایی مثل پولی کردن بودجه، انتشار پول توسط بانک مرکزی و افزایش پایه پولی دست می زند که یکایک این ها و روش های دیگر ریشه و اساس تورم را تشکیل می دهد، به عبارت دیگر در چند سال اخیر یا در دو سه دهه اخیر هر ساله شاهد چنین عملکردی از سوی دولت های مختلف بوده ایم که در چند سال اخیر تشدید یافته است.

استاد اقتصاد با اشاره به نقش تحریم ها در این موضوع نیز خاطر نشان کرد: به هر حال به واسطه اینکه منابع درآمدی دولت به دلیل تحریم ها و کاهش فروش نفت و کاهش صادرات غیر نفتی در دوران کرونا به شدت کاهش یافته، طبیعی است در کسب درآمد های نفتی واقتصادیاتی با مسائل عدیده ای رو به رو شدیم، لذا بودجه دولت به صورت مطلوب محقق نشده است، از این رو دولت برای توجیه عملکرد خود بخشی از تورم را به گردن بودجه ها و هزینه های جاری که صرف حقوق و دستمزد کارکنان دولت می گردد می اندازد، البته حقوق و دستمزد کارمندان و بازنشستگان قسمتی از مسئله کسری بودجه است، اما لزوماً کل داستان نیست بنابراین این روش سیاست گذار برای توجیه عملکرد نامطلوب خود است. با توجه به اینکه همه چیز در اقتصاد نسبی است و درباره موضوعات مختلف می توان نسبی نظر داد این است که دولت با توجیه تاثیر افزایش حقوق بر افزایش تورم به دنبال اعمال سیاست های مورد نظر خود است تا جلوگیری از افزایش تورم، به هر حال دولتی ها خوب می دانند افزایش حقوق و دستمزد آنچنان بر نرخ تورم تاثیر نمی گذارد لذا آنچه دراین باره تحلیل و بیان می نمایند درست و کارشناسی شده نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "امام وردی: افزایش حقوق و دستمزد باعث تورم نمی گردد ، دولت به جای حل ریشه ای گرانی، دستمزد را بهانه می نماید خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امام وردی: افزایش حقوق و دستمزد باعث تورم نمی گردد ، دولت به جای حل ریشه ای گرانی، دستمزد را بهانه می نماید خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید