ایران؛ میزبان دومین کنکور کرونایی از چهارشنبه

به گزارش آشنایی با استانبول، دومین آزمون سراسری در دوران کرونا سال جاری در کشور در حالی برگزار می گردد که 114 داوطلب به این بیماری مبتلا هستند اما این شرایط هم ماراتن کنکور را دچار وقفه نکرد و جوانان این مرز و بوم از فردا (چهارشنبه) به مدت چهار روز با یکدیگر به رقابت می پردازند.

ایران؛ میزبان دومین کنکور کرونایی از چهارشنبه

به گزارش آشنایی با استانبول، تمامی تمهیدات لازم برای کنکور سراسری سال جاری که از نهم تا 12 تیر ماه با حضور یک میلیون و 367 هزار و 852 داوطلب برگزار می گردد، اندیشیده شده است، مهم ترین اقدام در این ماراتن طرح خوداظهاری داوطلبان کنکور است تا تعداد آمار مبتلایان به کرونا معین و برنامه ریزی ها انجام گردد.

کنکور سراسری به اسم یک آزمون مهم و سرنوشت ساز هر ساله در کشور برگزار می گردد تا داوطلبان با انتخاب رشته های موردعلاقه، سرنوشت و آینده خودشان را رقم بزنند و این موضوع مهم باعث شده است تا کنکور برای داوطلبان بسیار با اهمیت باشد.

گروه آزمایشی علوم تجربی یکی از مهم ترین گروه ها برای داوطلبان است چون بسیاری از خانواده ها و داوطلبان علاقه فراوانی به رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی دارند و بنابراین همه ساله این گروه پیشتاز همه گروه های آزمایشی است و دختران هم در این گروه بیشترین داوطلبان هستند.

البته در مجموع کنکور سراسری یک آزمون مهم است و به اسم سدی برای حضور داوطلبان در دانشگاه ها قرار گرفته است و گذر از این آزمون یک موفقیت عظیم برای آنان محسوب می گردد.

آزمون سراسری در سال های گذشته بدون هیچ مسئله ای و با حضور داوطلبان برگزار می شد اما در 2 سال اخیر شرایط برگزاری این آزمون کمی متفاوت تر شد، چراکه کرونا روی کنکور هم تاثیر گذاشت به گونه ای که سال گذشته زمان آن از تیرماه به مرداد ماه تغییر کرد اما سال جاری بدون تغییر قرار است از فردا - چهارشنبه - شروع گردد.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این باره گفت: کنکور علوم تجربی با 51 داوطلب کرونایی، بیشترین آمار کرونایی ها را در میان گروه های آزمایشی کنکور سراسری 1400 به خود اختصاص داده است چرا که 50 درصد داوطلبان آزمون سراسری را علوم تجربی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: البته کنکور سال جاری طبق آخرین خوداظهاری114 داوطلب مبتلا به کرونا دارد که بعد از آنالیز مدارک پزشکی آنها معین شد 86 نفر، داوطلب حقیقی مبتلا به کرونا هستند، بعضی از این 86 داوطلب در بیش از یک گروه آزمایشی ثبت نام نموده اند که با این آمار، تعدادشان به 114 نفر می رسد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت که از 51 داوطلب کرونایی در رشته علوم تجربی، هشت نفر در تهران هستند. بعلاوه به طور کلی تهران بیشترین داوطلبان کرونایی را دارد.

زرین آمیزی بعلاوه درباره شرایط کرونایی شهرها گفت: ملاک معین شهرها به اسم حوزه آزمون سراسری در سال گذشته وجود 250 داوطلب برای هر نوبت آزمون در هر شهر بود. سال جاری برای کاهش تردد کنکوری ها، ملاک تعداد داوطلبان هر شهر به 150 نفر کاهش یافته و داوطلبان شهرهای قرمز در شهر محل سکونت خود آزمون خواهند داد.

وی گفت: در آزمون سراسری سال گذشته، ملاک معین حوزه این بود که اگر 250 داوطلب برای هر نوبت آزمون در هر شهر وجود داشت، آن شهر، حوزه برگزاری کنکور می شد اما سال جاری برای کاهش تردد کنکوری ها، ملاک تعداد داوطلبان هر شهر از 250 نفر به 150 نفر کاهش یافت.

وی ادامه داد: کنکور سراسری 1400 در 414 شهرستان و سه هزار و 522 حوزه برگزار می گردد که تعداد حوزه ها و شهرها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، البته در 11 کشور خارجی هم داوطلبان در کنکور شرکت خواهند کرد، تعداد کشورها نسبت به سال قبل تفاوتی ندارد و در کشورهای قطر، ترکیه، مالزی، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، امارات، آلمان، کویت و عمان آزمون برگزار می گردد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور بعلاوه درباره اجرای پروتکل های بهداشتی در کنکور سراسری گفت: پروتکل های بهداشتی در شهرهای قرمز سخت گیرانه تر اجرا می گردد؛ مهم ترین بخش این پروتکل ها، افزایش تعداد شهرهای برگزاری آزمون به منظور کاهش تردد داوطلبان است و معیار وجود 150 داوطلب در هر شهر به این هدف یاری کرد. در شهرهای قرمز هیچ ترددی انجام نمی گردد و داوطلبان از این شهرها برای شرکت در کنکور خارج نخواهند شد که باعث شیوع بیماری نشوند.

پیشتازی دختران در گروه آزمایشی علوم تجربی

اطلاعات آماری کنکور سراسری 1400 نشان می دهد، دختران با تعداد 357 هزار و 975 نفر، بیشترین تعداد داوطلبان در گروه آزمایشی علوم تجربی نسبت به سایر گروه های آزمایشی هستند. در این رشته بعلاوه 196 هزار و 885 نفر مرد هستند،

در گروه آزمایشی علوم تجربی 554 هزار و 860 کارت صادر شد. این آزمون روز آدینه 11 تیرماه داوطلبان خود را به عرصه رقابت می کشاند.

بر این اساس، تعداد کارت های صادر شده برای داوطلبان گروه علوم ریاضی و فنی 142 هزار و 62 کارت است که از این تعداد 50 هزار و 557 نفر زن و 91 هزار و 505 نفر مرد هستند. آزمون این گروه آزمایشی پنجشنبه 10 تیرماه برگزار می گردد.

تعداد کارت های صادر شده برای گروه علوم انسانی 370 هزار و 112 کارت است که از این تعداد 219 هزار و 95 نفر زن و 151 هزار و 17 نفر مرد هستند. آزمون این گروه آزمایشی روز پنج شنبه 10 تیرماه به همراه گروه علوم ریاضی و فنی برگزار می گردد.

تعداد کارت های صادر شده برای گروه آزمایشی هنر 125 هزار و 121 کارت است که از این تعداد 87 هزار و 326 نفر زن و 377 هزار و 95 نفر مرد هستند. این آزمون روز چهارشنبه 9 تیرماه برگزار می گردد.

بعلاوه تعداد کارت های صادر شده در گروه زبان های خارجی 175 هزار و 776 کارت است که از این تعداد 113 هزار و 599 نفر زن و 62 هزار و 177 نفر مرد هستند، آزمون گروه زبان های خارجی روز شنبه 12 تیرماه به اسم آخرین نوبت آزمون سراسری سال 1400 برگزار می گردد.

کرونا مانع تعویق رقابت سرنوشت ساز نشد

ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش هم گفت: داوطلبان سال جاری نسبت به سال گذشته 35 هزار نفر کاهش پیدا نموده است البته در رشته علوم تجربی و ریاضی شاهد کاهش داوطلبان و در رشته علوم انسانی با افزایش روبه رو بودیم؛ موضوعی که بعضی از منتقدان علت را کرونا و نگرانی از آن می دانند.

وی ادامه داد: سال سخت آموزش مجازی به سرانجام رسید و حال یک میلیون و 368 هزار داوطلب کنکور مهم ترین آزمون کشوری خود را برگزار می نمایند. رقابتی نفس گیر و سرنوشت ساز که حتی فراز و فرودهای کرونایی سال جاری هم نتوانست آن را به تعویق بیندازد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونا هم گفت: شرایط برگزاری آزمون سراسری سال جاری نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. خانواده ها به هیچ اسم نگران نباشند، سال گذشته شرایط بدتر از سال جاری بود و چندین بار هم کنکور به تعویق افتاد. در نهایت با تمام استرس ها این آزمون برگزار گردید و بر اساس غربالگری که وزارت بهداشت از روی کد ملی داوطلبان داشته است هیچ کدام از داوطلبان کنکور سال گذشته به کرونا مبتلا نشده اند.

خدایی گفت: سال جاری تعداد شهرهای برگزارنماینده کنکور و تعداد حوزه های امتحانی را بیشتر کردیم. سال گذشته در 390 شهر کنکور برگزار گردید و سال جاری در 414 شهر کنکور برگزار می گردد، در شهرهای قرمز پروتکل های به شدت سختگیرانه تری خواهیم داشت، در کل کشور پروتکل های سختگیرانه را اجرا می کنیم. تمام حوزه ها در هفته جاری ضد عفونی می شوند و فاصله جایگاه ها هم 2 متر خواهد بود.

سرانجام کنکور اول کرونایی

آزمون سراسری ورود به دوره های سراسری سال 1399 با یک میلیون و 393 هزار و 233 داوطلب، در 392 شهر، 15 کشور خارجی و سه هزار و 309 حوزه امتحانی، با همکاری 178 هزار عوامل اجرایی و هفت هزار و 300 ناظر بهداشت به صورت همزمان در روزهای 29 مردادماه تا اول شهریورماه 99 برگزار گردید.

بیش از 94 درصد داوطلبان کنکور سراسری از رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری جایگاه ها در نظرسنجی ها ابراز رضایت نموده بودند و به نظر می رسد آن چنان که عده ای نگران رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی بودند، دغدغه ای در این زمینه برای کنکوری های شرکت نماینده در آزمون های پنج گانه وجود نداشت.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سال گذشته در سرانجام این کنکور گفت: آزمون سراسری 99 بهتر از برنامه ریزی ها و پیش بینی ها و با سخت ترین پروتکل های بهداشتی برگزار گردید. سال جاری برگزاری کنکور سراسری، اقدامی بود که پیش از این سابقه نداشت و نشان می دهد همه دستگاه ها، نهادهای اجرایی و مسوول کشور برای سلامت داوطلبان حساسیت داشتند و ارزش و اعتبار قائل بودند.

غلامی درباره نظرسنجی اجرا شده از داوطلبان کنکور سراسری، گفت: در آزمون سراسری بیشترین رضایت مندی نسبت به رعایت اصول بهداشتی به وسیله عوامل اجرایی بود که رضایت بالای 90 درصد اعلام شده بود.

کنکور 1400 چقدر رضایت بخش خواهد بود؟

با توجه به این که برنامه ریزی جدی و اقدامات سخت گیرانه ای برای برگزاری آزمون کنکور سراسری 1400 در نظر گرفته شده است، باید منتظر ماند داوطلبان در شرایط کرونا چگونه این آزمون را پشت سر می گذارند.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "ایران؛ میزبان دومین کنکور کرونایی از چهارشنبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران؛ میزبان دومین کنکور کرونایی از چهارشنبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید