تویوتا FJ-E؛ حاصل یک پایان نامه دانشجویی و رقیبی مجازی برای فورد برانکو
به گزارش آشنایی با استانبول، هر چند به نظر می رسد ژاپنی ها فعلا برنامه ای برای رقابت با برانکو و رانگلر ندارند، ولی یکی از طراحان آزاد به نام شون هادلی (Sean Hadley) دست بکار شده و در دنیای دیجیتال رقیبی را با نشان تویوتا برای دو شاسی بلند جان سخت آمریکایی طراحی کرده است.
به گزارش آشنایی با استانبول به نقل از دیجیاتو، تویوتا در زمینه ساخت شاسی بلندهای آفرود با توانایی های حرکت بالا سابقه بسیار درخشانی دارد. شاهد این ادعا سری لندکروزر است که اعضای آن در نیم قرن گذشته، همواره جزو انتخاب های اول علاقه مندان آفرود، سازمان های دولتی و حتی نیروهای نظامی بوده اند. با معرفی نسل جدید فورد برانکو و جیپ رانگلر، شمار زیادی از طرفداران تویوتا منتظر پاسخ این کمپانی ژاپنی و عرضه یک شاسی بلند جدید با قابلیت های آفرود مشابه هستند. این انتظارات در حالی است که آخرین عضو سری لندکروزر یعنی J200 کاملا پا به سن گذاشته و زمزمه هایی مبنی بر بازنشستگی آن به گوش می رسد.
هر چند به نظر می رسد ژاپنی ها فعلا برنامه ای برای رقابت با برانکو و رانگلر ندارند، ولی یکی از طراحان آزاد به نام شون هادلی (Sean Hadley) دست بکار شده و در دنیای دیجیتال رقیبی را با نشان تویوتا برای دو شاسی بلند جان سخت آمریکایی طراحی کرده است.
آقای هادلی شاسی بلند مجازی خود را تویوتا FJ-E نامگذاری کرده و آن را مدلی مناسب برای سال 2030 می داند. همانطور که قابل حدس است، این خودروی مفهومی به عنوان جانشین FJ کروزر طراحی شده و یک پیشرانه تمام الکتریکی وظیفه تامین نیروی آن را بر عهده دارد.
پروژه تویوتا FJ-E ماحصل خاتمه نامه شون هادلی است، وی دوران کارورزی خود را در شرکت فورد سپری می کند
اگرچه تویوتا خود را برای عرضه مدل های الکتریکی آماده می کند، ولی با توجه به محدودیت های کنونی تکنولوژی باتری که نتیجه آن برد حرکتی کم و سنگین وزن شدن خودروهاست، بعید است این شرکت در آینده نزدیک جانشین FJ کروزر را با پیشرانه برقی راهی بازار کند.
در طراحی FJ-E، شون هادلی FJ کروزر و J40 لندکروزر را که در دهه 60 میلادی تولید می شد، سرلوحه خود قرار داده است
آنطور که شون هادلی در وبسایت خود اعلام کرده، FJ-E به لطف شاسی اسکیت بردی، سینی فولادی و محافظ های مخصوص مسئله ای از بابت عبور از روی پستی و بلندی ها ندارد. وی پیشرانه این خودرو را نیز مشتمل بر چهار موتور برقی (هر چرخ یک موتور) متصور شده و سیستم تعلیق نیز در هر دو محور مستقل است.
بب
کانسپت تویوتا FJ-E با بدنه کوتاه دو درب طراحی شده و از ابعاد کوچکی برخوردار است. درب عقب این خودرو همانند FJ کروزر به سمت راست باز می شود. از دیگر ویژگی های جالب FJ-E باید به مواردی مثل وینچ یکپارچه با سپر، قلاب های مخصوص بکسل، قفل دور رینگ برای آفرودهای سخت، باربند سقفی و پنل های بدنه جدا شونده اشاره کنیم.
در کنار این ها، لبه های صندوق جلوی خودرو (اصطلاحا frunk) به دو باتری جداشدنی تجهیز شده تا بتوان در مواقعی مثل کمپینگ و یا خالی شدن باتری یک FJ-E دیگر، از آنها کمک گرفت. در زیر صندوق عقب هم یک محفظه کشویی تعبیه شده که برای قرار دادن لوازم مختلف می تواند کاربرد داشته باشد.
دور از انتظار نیست که طراحان خود کمپانی تویوتا نیز ایده هایی مشابه با FJ-E خلق کرده باشند. شاید در آینده نه چندان دور شاهد به ثمر نشستن یکی از آنها باشیم
شون هادلی تم فضای داخلی FJ-E را با تم نمای بیرونی هماهنگی کرده؛ داشبورد این مفهومی مجازی ساختار ساده ای دارد و در قسمت میانی آن یک نمایشگر دیجیتال برای کنترل سیستم اینفوتینمنت دیده می شود. در پشت فرمان هم مشابه با دیگر مدل های روز، از نمایشگر دیجیتال برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده بهره گرفته شده است.
بد نیست اشاره کنیم شاسی بلند FJ کروزر با آنکه در برخی مناطق از محبوبیت بالایی برخوردار است، ولی به دلیل عدم استقبال مناسب در سال 2014 از بازار ایالات متحده و در سال 2017 از بازار ژاپن کنار گذاشته شد. این خودرو کماکان در خاورمیانه، شیلی، فیلیپین و آفریقای جنوبی عرضه می شود.
منبع: جام جم آنلاین