شهرداری شیراز برای کتاب نقش ماندگار زد

به گزارش آشنایی با استانبول، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 در آیین رونمایی از مجموعه کتاب های تألیف شده گفت: با توجه به رویکرد فرهنگی مدیریت شهری شیراز کوشش کردیم در این دوره به انجام کارهای زیرساختی، اجرای رویدادهای فاخر فرهنگی و فراوری محصولات فاخر و ماندگار بپردازیم.

شهرداری شیراز برای کتاب نقش ماندگار زد

دکتر مرتضی جعفری، اضافه نمود: در سال 99 تألیف و چاپ بیش از 50 عنوان کتاب ارزشمند در حوزه های فرهنگی، هویتی و هنری شیراز رقم خورد که این در گذشته و حال در تمام کشور بی نظیر بوده است.

به گفته معاون شهردار شیراز، 13 جلد کتاب در حوزه های فرهنگی و هنری در قالب مجموعه ای با عنوان نقش ماندگار رونمایی شد و امروز 12 جلد دیگر این مجموعه نیز به زودی به چاپ می رسد.

وی با توجه به اینکه امروز 10 جلد کتاب در مجموعه ای با عنوان کتاب شیراز رونمایی شد عنوان نمود: 10 جلد نیز به زودی به چاپ رسیده و روانه بازار می شود. به جز این موارد 11 عنوان کتاب کودک شهروندی نیز در هفته شیراز رونمایی شد.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز از انتشار 2 جلد کتاب در حوزه اجتماعی اطلاع داد و گفت: 2 جلد کتاب در حوزه گردشگری و 3 جلد کتاب در حوزه ورزش نیز به چاپ رسیده است که با رونمایی از این کتاب ها، نقشی ماندگار در حوزه کتاب و تألیف شیراز رقم می خورد. از جمله تنگ طلا شعر گویشی، فرهنگ موضوعی غزلیات سعدی با حضور اساتیدی همچون استاد خرمشاهی، نحوی، رستگار فسایی و... این آثار تالیف شدند.

شهردار شیراز نیز در آیین رونمایی از کتاب های فاخر فراوری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز اظهار کرد: هفته شیراز سال جاری بسیار متفاوت و پربار بود اما محفل فرهنگی امروز که با کتاب عجین است، با افتتاحیه پروژه های عظیم هم قابل مقایسه نیست. علت هم روشن است؛ دانایی و عمق فرهنگ! تمدن ها شاید به عناصر متفاوتی مرتبط باشند سه عنصر اصلی یا سه نشانه حکایت از تمدن دارد.

به گفته حیدر اسکندرپور، آنچه امروز ما از یک تمدن می بینیم ساختمان ها و بناهای فاخری است که از آن تمدن به جا می ماند و ترسیمی از معماری نگاه و نوع ساخت و ساز و تمدن را به نمایش می گذارد. هنر و آن چه که از آن تمدن می ماند و ما می شناسیم. اینکه یک تمدن چگونه می اندیشیده و نگاهش به فراوری آثار چگونه بوده است در محصولات و فراوریات و آثار هنری به جا مانده از تمدن بر می شود و عنصر مهم تر به اعتقاد من که اندیشه، روش و نوع نگاه تمدن را در حوزه های متفاوت به نمایش می گذارد آثار مکتوبی است که از این تمدن به جا می ماند.

وی ادامه داد: در شهرداری شیراز در یکصد و اندی سال گذشته که این دستگاه خدماتی در شیراز تاسیس شده و ادامه حیات داده کارهای کوچک و عظیم زیادی در کارنامه ثبت شده است.

شهردار شیراز اقدامات شهرداری را در این دوره متفاوت ارزیابی کرد و گفت: روزی نسل های بعدی در مرور گذشته خود خواهند گفت برای اولین بار 50 جلد کتاب در حوزه های مختلف فرهنگ، هنر و ماهیت شیراز در دوره شورای پنجم به چاپ رسید. شورای شهر پنجم، نگاهی متفاوت به شهر داشت. علی رغم ملاحظات، مناسبت ها و محدودیت های پیرامونی که وجود داشت، این دوره نگاهی نرم و از جنس فرهنگی و اجتماعی به شهر داشتند و البته همراهی شهرداری هم در کنار این نگاه شورا به شهر، موجب رقم خوردن اتفاق های متفاوتی شد.

به گفته اسکندرپور، در برنامه ارایه شده به شورای اسلامی شهر شیراز برای دوران مدیریت، نیز این نگاه وجود دارد که به شهر نرم تر و با رویکردی فرهنگی تر نگاه کنیم و امروز هفته شیراز 1400 سرشار از برنامه های زیرساختی در حوزه فرهنگ و همسو با شعار فرهنگ مداری پیش رفت. محدودیت ها گاهی فرصت های بی بدیلی را خلق می نمایند. کرونا و محدودیت های ناشی از آن برگزاری مراسم مردمی را محدود کرد اما ما را به سمت برگزاری برنامه های زیرساختی پیش برد. بسکمک از این اتفاقات برای اولین بار رخ داد از جمله بازفراوری ترانه های شیراز، تجمیع ترانه های فولکلور شیراز، رونمایی از کتاب های فاخر، خرید آثار هنرمندان و....

وی اضافه نمود: همه این ها البته به لطف حضور و همکاری فرهنگورانی رخ داد که با تعلق خاطر خود به شیراز، ما را در طی این جهت و احیای هویت فرهنگی و ماهیت اصیل شیراز کمک رساندند.

یادآور می شود: در خاتمه این مراسم از پوستر جشنواره عکس شهر خلاق با حضور رئیس شورای اسلامی شهر شیراز و شهردار شیراز، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه جنوب و مسئولان فرهنگی استان فارس رونمایی شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شهرداری شیراز برای کتاب نقش ماندگار زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری شیراز برای کتاب نقش ماندگار زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید