معدن نمک بسیار بزرگی که می تواند برج ایفل را در خود جای دهد!

به گزارش آشنایی با استانبول، معدن نمک ویلیچکا | Wieliczka Salt Mine

یکی از ارزشمندترین معادن کشور لهستان، معدن نمک ویلیچکا است که هر ساله بیش از 1 میلیون نفر از سراسر دنیا به تماشا آن می فرایند. این معدن را می توان یک جاذبه دنیای بسیار شگفت انگیز دانست که در لیست میراث فرهنگی و طبیعی یونسکو به ثبت رسیده است. امروزه این معدن نمک قرن ها زیادی از سنت و مدرنیته را با هم ترکیب نموده است و آن هم نتیجه زحمات نسل های زیادی از کارگران معدن بوده که در آن کار می کردند. خبرنگاران در ادامه معدن نمک ویلیچکا را به شما معرفی نموده است. با ما همراه باشید:

معدن نمک بسیار بزرگی که می تواند برج ایفل را در خود جای دهد!

معدن نمک ویلیچکا

حدودا 300 متر زیر زمین در لهستان، اتفاقاتی که فکرش را نمی کنید، اتفاق می افتند! بالن های گاز داغ راه اندازی شده است، یک بانجی جامپر در حال سقوط است، یک موج سوار روی دریاچه ای با آب شور حرکت می نماید و اتفاقات عجیب دیگری!

معدن نمک ویلیچکا که حدودا 9 طبقه از زمین پایین تر است، آنقدر بزرگ است که می تواند برج ایفل را به راحتی درون خود جای دهد. در طول قرن ها معدنچیان در اینجا، مجسمه هایی از افراد معروف سرزمینشان و بعلاوه دعاخانه هایی را حفر کردند و در نیم قرن گذشته، زمانی که برداشت معدن نمک آهسته شد، گردشگران کم کم به بازدید از این معدن روی آوردند. بدین صورت، این معدن بزرگ الجثه، به محلی با کلیساهای سنگی، تالارهای بزرگ، چشمه های آب گرم سلامت و موزه های هنر طبیعی تبدیل شد.

برای اینکه به معدن نمک ویلیچکا بروید، حدودا 800 پله را باید به پایی بروید و با اینکه این میزان کمی هم نیست اما مطمئن باشید که ارزش آن را دارد. صدها سال حفاری در این معدن، تالارهای شگفت انگیزی در میان صخره های نمکی داخل غار به وجود آورده است. جالب است بدانید که در حال حاضر، صدها نفر، مراسم عروسی، جلسات کاری، کنسرت، نمایش مد و … را در این معدن میزبانی می نمایند.

منحصر به فرد بودن فضای زیرزمینی معدن، بسیاری از جستجوگرانِ هیجان را به خود جذب می نماید. در بزرگترین اتاق در دسترس بازدیدنمایندگان، با یک سقف بلند به ارتفاع 300 متر، اولین پرواز بالون زیرزمینی صورت گرفت. در دریاچه بزرگ زیرزمینی معدن جایی که برای یک موج سواری بعید بود، توس یک فن غول پیکر و بادهای مصنوعی، این امکان صورت گرفت و شخص موج سواری در آن، این ورزش را انجام داد. جالب است بدانید که حتی لوسترهایی که درخشش طلایی زیادی در بسیاری از اتاق ها ایجاد نموده اند از سنگ نمک ساخته شده اند.

معدن نمک ویلیچکا یکی از قدیمی ترین معادن نمک دنیا است که هنوز هم برداشت می شود؛ البته از سال 2007 به بعد دیگر برداشت نمک خوراکی از این معدن صورت نگرفت. قدیمی ترین شواهد بهره برداری از این خعدن، حدودا به قرن 12 میلادی بر می شود که زمان کمی هم نیست. اسناد نشان می دهند که تقریبا 100 سال بعد از آن، معدنچیان شروع به ساخت مجسمه هایی از نمک کردند که البته در سال 1876، این کار ممنوع اعلام شد. در حال حاضر بازدیدنمایندگان می توانند مجسمه های مختلفی از هنرمندان را ببینند که در سراسر راهرو و اتاق های این معدن بزرگ، قرار گرفته است. بزرگترین مجسمه ای که در معدن ساخته شده، تقریبا به میزان 3 فیل، نمک را در خود جای داده است.

کارگران معدن در اینجا، به خاطر شرایط بسیار خطرناکی که حاکم بوده، خود را وقف 4 کلیسایی که وجود داشته نموده بودند تا کمی از استرس کار بکاهند و قدیمیترین کلیسا حدودا به 400 سال قبل بازمی شود. این کلیسا به وسیله کارگران معدن در سال 1896 شروع شد که آن ها شروع به ساخت کلیسای حیرت انگیزی کردند که به نام سنت کینگا معروف شد. بعد از گذشت حدود 70 سال، کارگران مجددا ساخت کلیسایی را شروع کردند که به بزرگترین کلیسای معدن تبدیل گشت.

دیوارهای این کلیسا با دعاهای مذهبی و یک نمونه نقاشی از شام آخر داوینچی که درون نمک کنده کاری شده، تزیین شده اند. مجسمه هایی به میزان واقعی انسان، از مهم ترین شخصیت های لهستان نیز در این معدن به وجود آمده اند که از جمله آن ها می توان به مجسمه پاپ جان پاول 2 اشاره نمود. شاید باور نکنید، اما محراب کلیسا هم به وسیله ایجاد حفره ای درون صخره های نمکی معدن تراشیده شده است. البته همه مجسمه ها هم مذهبی نیستند: شما در این معدن می توانید در یک بخش عجیب و غریبی، هفت کوتوله سفید برفی را ببینید که تماما از نمک درست شده اند.

معدن بعلاوه قدیمی ترین فضای موسیقی را دارد. معدن نمک ویلیچکا که 183 سال قدمت دارد، ادعا می نماید که قدیمی ترین دسته موزیکی که بیشتر ادوات آن ازبرنج باشد را دارد که در تمام مراسم مذهبی در زیر زمین، نوازندگان موسیقی می نوازند.

اگر از پیمودن 800 پله ای که برای رسیدن به این غار وجود دارد خسته شدید، می توانید به یک پناهگاه سلامت بروید که در آنجا هوای تمیز بدون هیچگونه آلودگی را استشمام خواهید کرد. این بخش بعلاوه بنیان گذار یک روش درمان به نام درمان زیر زمینی (subterrano) است که برنامه های سلامتی برای افرادی که از ناراحتی های تنفسی رنج می برند، برگزار می نماید. اگر عمیقا از بودن درون این معدن نمک بسیار بزرگ لذت بردید، می توانید که شب را همین جا همراه با گروه های دیگر بگذارنید؛ البته یادتان نرود که باید کیسه خواب داشته باشید. تورهای مختلفی در اینجا برگزار می شوند که دارای یک کتابخانه، زمین تنیس و دیگر فعالیت ها هستند.

روش های مختلفی برای بازدید از معدن نمک وجود دارد. برای مثال می توانید به راستا توریستی بروید که در آن 20 تالار نمکی بازدید می شود و امکانات گوناگون دیگری نیز دارد. یک روش دیگر، راستا معدنچیان است که در آن شما باید لباس های خاصی پوشیده و با تجهیزات کامل به درون معدن بروید. شما می توانید به وبسایت معدن نمک ویلیچکا به آدرس www.wieliczka-saltmine.com رفته و اطلاعات بیشتر را از آنجا کسب نمایید.

منبع: thedailybeast.com

منبع: الی گشت

به "معدن نمک بسیار بزرگی که می تواند برج ایفل را در خود جای دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معدن نمک بسیار بزرگی که می تواند برج ایفل را در خود جای دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید