چرا تست MBTI (مایرز بریگز) پرکاربردترین ابزار شخصیت شناسی دنیاست؟

به گزارش آشنایی با استانبول، آیا تا به حال در شبکه های اجتماعی یا حتی در دنیای واقعی با شخصی برخورد داشته اید که خود را با عناوینی مثل (INTJ) یا (ESTP) توصیف کند و به این مسئله فکر نموده باشید که این حروف اختصاری چه معنایی می توانند داشته باشند؟ در واقع آنچه این افراد به آن اشاره می نمایند تیپ شخصیتی آن ها بر اساس شاخص مایرز بریگز (MBTI) است.

چرا تست MBTI (مایرز بریگز) پرکاربردترین ابزار شخصیت شناسی دنیاست؟

آزمون شخصیت مایرز بریگز یک لیست شانزده گانه از تیپ های شخصیتی است که به صورت خود گزارشی به وسیله فرد تکمیل می گردد و برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و ضعف و علایق و گرایشات فرد مورد استفاده قرار می گیرد. این پرسشنامه به وسیله ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز و بر اساس تحقیقات آن ها روی نظریه تیپ های شخصیتی کارل یونگ طراحی شده است. امروزه آزمون شخصیت (MBTI) یکی از پرکاربردترین آزمون های روان شناختی در سطح جهان است.

در ادامه این مقاله از آشنایی با استانبول مگ ما به معرفی و ارزیابی آزمون شخصیت مایرز بریگز (MBTI) می پردازیم. سپس شاخص های سنجش شخصیت این آزمون و تیپ های شخصی مختلف را با هم آنالیز می کنیم. همراه ما باشید.

طراحی آزمون شخصیت مایرز بریگز (MBTI)

هم ایزابل مایرز و هم کاترین بریگز هر دو شیفته نظریه تیپ های شخصیتی یونگ بودند و طی مطالعات خود روی آن به این نتیجه رسیدند که این نظریه می تواند کاربردهای زیادی در جهانی واقعی داشته باشد. در طول جنگ جهانی دوم، آن ها تحقیق و توسعه شاخصی را شروع کردند که می توانست برای درک تفاوت های فردی انسان ها مورد استفاده قرار بگیرد.

مایرز و بریگز با یاری به دیگران برای درک بهتر خودشان، قادر بودند به افراد یاری نمایند تا مشاغلی را انتخاب نمایند که مناسب تیپ شخصیتی آن ها باشد و در نتیجه زندگی سالم تر و شادتری را تجربه نمایند.

مایرز اولین نسخه عمومی آزمون خود را در دهه 1940 طراحی کرد و سپس به همراه مادرش ارزیابی این آزمون را بر روی دوستان و خانواده شان شروع کردند. توسعه کامل این آزمون اما تا دو دهه بعد از آن تاریخ ادامه داشت.

آنالیز آزمون شخصیت (MBTI)

بر اساس پاسخ های شما به سؤالات موجود در این آزمون، شخصیت شما در قالب یکی از 16 تیپ شخصیتی موجود در پاسخ نامه این آزمون قرار می گیرد. هدف این آزمون این است که برای پاسخ دهندگان این امکان را فراهم کند تا بیشتر در مورد شخصیت خود از جمله علاقه شان، نقاط قوت و ضعفشان، استعدادهای شغلی و شرایط سازگاری شان با افراد دیگر کاوش نمایند و در نهایت سطح خودآگاهی و خودشناسی خود را ارتقا دهند.

این آزمون ابزاری نیست که به وسیله آن بتوان اختلالات عملکردی یا ناهنجاری های روانی را تشخیص داد. بلکه، هدف آن این است که به شما یاری کند تا اطلاعات بیشتری در مورد خودتان کسب کنید.

پرسشنامه این آزمون بر مبنای چهار شاخص مختلف و نسبت آن ها به یکدیگر تشکیل شده است. این شاخص ها شامل:

شاخص 1: برونگرایی (E)/ درون گرایی (I)

محور دوگانه برون گرایی/درون گرایی اولین بار به وسیله یونگ در نظریه تیپ های شخصیتی به اسم روشی برای توصیف نحوه پاسخ گویی و تعامل افراد با جهان پیرامون آن ها مورد آنالیز نهاده شد. اگرچه این اصطلاحات برای بیشتر مردم آشنا است، اما نحوه استفاده از آن ها در آزمون (MBTI) تا حدودی با استفاده رایج و عمومی آن ها فرق دارد.

افراد برون گرا به جهانی بیرون از خود گرایش دارند و غالباً افرادی عمل گرا هستند که از تعاملات اجتماعی مکرر لذت می برند و پس از گذراندن وقت و تعامل با افراد دیگر احساس نشاط و انرژی می نمایند. افراد درون گرا به جهانی درون خود گرایش دارند و غالباً افرادی انتزاعی و متفکر هستند که از تعاملات اجتماعی عمیق و معنادار لذت می برند و بعد از گذراندن وقت در خلوت و تنهایی خودشان احساس می نمایند که دوباره شارژ شده اند و توانایی انجام فعالیت های اجتماعی و کاری را دارند.

همه ما تا حدودی هم دارای صفات برون گرایی هستیم هم ویژگی های درون گرایی، اما بیشتر ما معمولاً به یک طرف نمودار گرایش و تمایل بیشتری داریم که همین مسئله تیپ قالب ما را تعیین می نماید.

شاخص 2: حسی (S)/شهودی (N)

این شاخص به آنالیز نحوه جمع آوری اطلاعات افراد از جهان اطراف می پردازد. درست مانند برون گرایی و درون گرایی، همه افراد بسته به موقعیت، گاهی با جهانی پیرامون به صورت حسی برخورد می نمایند، گاهی شهودی. در آزمون (MBTI)، افراد بر اساس ویژگی های غالبشان، صرفاً در یکی از دو حالت جای می گیرند.

افراد حسی علاقه زیادی به واقعیات دارند، به ویژه آن چیزهایی که می توانند آن ها را به وسیله حواس خود حس نمایند و راجع به آن ها بیاموزند. آن ها تمایل دارند روی حقایق و جزئیات تمرکز نمایند و از تجربیات عملی لذت می برند. افراد شهودی به مواردی مانند الگوها و برداشت شخصی خود بیشتر اهمیت می دهند. آن ها از تفکر در مورد اتفاقات پیش رو و نظریه های انتزاعی لذت می برند.

شاخص 3: قضاوتگری (J)/ مشاهده گری (P)

این شاخص، نحوه برخورد و تعامل افراد را با جهان خارج آنالیز می نماید. کسانی که به سمت قضاوتگری متمایل هستند تصمیمات مستحکم و ساختارمند را ترجیح می دهند، اما افرادی که به سمت مشاهده گری نزدیک ترند، افرادی گگردده تر، انعطاف پذیرتر و سازگارتر هستند. این دو گرایش با شاخص های دیگر آزمون در تعامل هستند.

به یاد داشته باشید، همه افراد حداقل مدتی را صرف اقدامات برون گرایانه می نمایند. مقیاس قضاوتگری/مشاهده گری به شما یاری می نماید تا متوجه شوید که هنگام دریافت اطلاعات تازه و هنگام تصمیم گیری به چه شکلی رفتاری می کنید.

شاخص 4: تفکر (T)/ احساس (F)

این شاخص به نحوه تصمیم گیری افراد بر اساس اطلاعاتی که از عملنمودهای حسی یا شهودی خود جمع آوری نموده اند، می پردازد. افرادی که تفکر را ترجیح می دهند تأکید بیشتری بر حقایق و داده های عینی دارند.

آن ها در هنگام تفکر و فرایند تصمیم گیری، افرادی با ثابت، منطقی و بدون سوگیری هستند. اما افراد احساسی در هنگام اتخاذ تصمیمات و نتیجه گیری بیشتر به عواطف و احساسات خود توجه می نمایند.

انواع تیپ های شخصیتی در آزمون (MBTI)

در تفسیر نتایج این آزمون هر تیپ شخصیتی با یک کد چهار حرفی بر مبنای شاخص های فوق تعیین می گردد.

تیپ شخصیتی (ISTJ) یا بازرس

درون گرا - حسی - منطقی - قضاوتی

شخصیتی آرام و جدی که به واسطه دقت بالا و قابل اطمینان بودنش مراتب موفقیت را سریعا طی می نماید. او بعلاوه فردی عمل گرا، واقع بین و مسئولیت پذیر است. همواره منطقی تصمیم می گیرد که چه کاری را باید انجام دهد و بدون توجه به عوامل حواس پرتی به طور پیوسته در راستای آن هدف کوشش می نماید. از نظم و ترتیب دادن به همه چیز لذت می برد؛ مثل محل کار، خانه و زندگی. این افراد بعلاوه برای سنت ها و وفاداری به آن ها ارزش زیادی قائل هستند.

تیپ شخصیتی (ISFJ) یا مدافع

درون گرا - حسی - احساسی - قضاوتی

شخصیتی آرام، محبت آمیز، مسئولیت پذیر و وظیفه شناس. فردی متعهد و ثابت قدم در انجام تعهدات خود. بسیار با دقت. شخصیتی وفادار و ملاحظه گر که به جزییات رفتاری و گفتاری همه اطرافیانش توجه می نماید و مواردی را که برای آن ها مهم است به خاطر می سپرد و به احساس طرف مقابل احترام می گذارد. این افراد عاشق این هستند که محیطی منظم و هماهنگ در محل کار و منزل خود ایجاد نمایند.

تیپ شخصیتی (INFJ) یا حامی

درون گرا - شهودی - احساسی - قضاوتی

این افراد در تمام ایده ها و افکارشان، روابط و دارایی های مادی شان در پی معنا و نوعی ارتباط درونی هستند. آن ها همواره در پی این مسئله هستند که بفهمند چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در دیگران می گردد و می توان گفت نسبت به دیگران عموماً بصیرت عمیقی دارند. آن ها افرادی وظیفه شناس هستند که به ارزش های خود متعهد هستند. آن ها همواره می توانند یک راه چاره عالی برای تأمین منافع جمع پیدا نمایند. این افراد بعلاوه در اجرای اهداف و چشم مقدارای خود بسیار منظم و قاطع هستند.

تیپ شخصیتی (INTJ) یا معمار

درون گرا - شهودی - منطقی - قضاوتی

صاحب ایده هایی اصیل و انگیزه ای عالی برای اجرای آن ایده ها و دستیابی به اهدافشان. این افراد به راحتی الگوی پنهان در رویدادهای مختلف را کشف می نمایند و می توانند یک منظره طولانی مدت برای اهداف خود خلق نمایند. آن ها وقتی که به چیزی متعهد شدند، آن کار را به رجحانن نحو ممکن سازماندهی می نمایند و تا رسیدن به نتیجه آن را ادامه می دهند. شخصیتی شکاک و مستقل، دارای استانداردهای بالای مربوط به شایستگی و عملکرد، هم در مورد خودشان و هم دیگران.

تیپ شخصیتی (ISTP) یا چیره دست

درون گرا - حسی - منطقی - ادراکی

افرادی پرتحمل و انعطاف پذیر. آن ها ناظرانی بی سر و صدا هستند و تا زمانی که مسئله ای پیش نیامده به چشم نمی آیند، اما در صورت بروز مشکل سریعاً برای یافتن راه چارهی قابل اجرا اقدام می نمایند. نحوه عملکرد همه چیز را به سادگی تجزیه و تحلیل می نمایند و به راحتی می توانند حجم زیادی از داده ها را برای یافتن هسته اصلی مسائل کاوش نمایند. به روابط علت و معلولی و سازماندهی اطلاعات با استفاده از اصول منطقی و بهره وری علاقه مند هستند.

تیپ شخصیتی (ISFP) یا ماجراجو

درون گرا - حسی - احساسی - ادراکی

شخصیتی آرام، حساس و مهربان با رفتاری کاملا محبت آمیز. این افراد با تمام وجود از لحظه حال لذت می برند؛ از آنچه که در اطراف آن ها در جریان است. آن ها دوست دارند فضای خاص خودشان را داشته باشند و با چهارچوب زمانی خاص خودشان کار نمایند. این افراد به ارزش هایشان و همین طور افرادی که برای آن ها مهم هستند، همواره وفادار و متعهد می مانند. از اختلافات و درگیری ها بیزارند و دوست ندارند کسی عقاید یا ارزش های آنها را به دیگران تحمیل کند.

تیپ شخصیتی (INFP) یا میانجی

درون گرا - شهودی - احساسی - ادراکی

افرادی آرمان گرا که به ارزش های خود و افرادی که برای آن ها مهم هستند، عمیقاً وفادار هستند. این افراد دوست دارند همه ابعاد زندگی شان متناسب و منطبق با ارزش هایشان باشد. شخصیتی کنجکاو که سریع همه چیز را مشاهده و آنالیز می نماید و می تواند کاتالیزوری قوی برای اجرای ایده ها باشد. این افراد در پی درک همه انسان ها هستند و سعی می نمایند به آن ها یاری نمایند تا از توانایی های بالقوه خود استفاده نمایند. و در خاتمه شخصیتی سازگار، انعطاف پذیر و گگردده، مگر اینکه تهدیدی را حس کند.

تیپ شخصیتی (INTP) یا متفکر

درون گرا - شهودی - منطقی - ادراکی

این افراد در پی ارائه توضیحات منطقی برای همه چیزهایی هستند که به آن ها علاقه دارند. دارای ذهنیتی انتزاعی که بیشتر به ایده ها علاقه دارند تا به اقدامات عملی و تعاملات اجتماعی. افرادی آرام، شکیبا، انعطاف پذیر و سازگار. این افراد بعلاوه دارای توانایی غیرمعمولی برای تمرکز عمیق با هدف حل مسائل در حوزه مورد علاقه خود دارند. شخصیتی شکاک، گاهی انتقادی اما همواره تحلیلی.

تیپ شخصیتی (ESTP) یا کارآفرین

برون گرا - حسی - منطقی - ادراکی

شخصیتی انعطاف پذیر و بردبار با رویکردی عمل گرا و متمرکز بر نتایج فوری. نظریه ها و توضیحات مفهومی آن ها را خسته می نماید و غالبا تمایل دارند که برای حل مسائل به صورت عملی و با انرژی فراوان اقدام نمایند. همواره روی مفهوم اینجا و اکنون تمرکز دارند و افرادی خودجوش محسوب می شوند که از هر لحظه ای که می توانند با دیگران تعامل داشته باشند لذت می برند. این افراد از لذات و دارایی های دنیوی هم لذت می برند و به وسیله انجام دادن امور، مسائل را بهتر یاد بگیرید.

تیپ شخصیتی (ESFP) یا مجری

برون گرا - حسی - احساسی - ادراکی

رفتاری محبت آمیز، پذیرا و اجتماعی. عاشقان پرشور زندگی، مردم و لذت های مادی. از همکاری با دیگران برای رسیدن به نتیجه لذت می برند. آن ها به کارشان و مسائل کاری رویکردی واقع بینانه و عقلانی دارند با این حال کار کردن با آن ها بسیار سرگرم نماینده است. افرادی انعطاف پذیر و خودجوش که به راحتی با افراد و محیط های تازه سازگار می شوند. آن ها با تجربه کردن عملی امور مختلف به یاری افراد دیگر، بهتر می آموزند.

تیپ شخصیتی (ENFP) یا پیکارگر

برون گرا - شهودی - احساسی - ادراکی

افرادی بسیار مشتاق و خیال پرداز. آن ها زندگی را سرشار از فرصت های مختلف می بینند. این افراد خیلی سریع بین رویدادها و اطلاعاتشان ارتباط برقرار می نمایند و با اطمینان بر اساس الگوهایی که مشاهده می نمایند، در مسیرشان پیش می فرایند. آن ها به شدت احتیاج به تأیید دیگران دارند و در مقابل به راحتی از دیگران قدردانی و حمایت می نمایند. شخصیتی خودجوش و انعطاف پذیر که اغلب به ابتکارات آنی و تسلط کلامی خود متکی است.

تیپ شخصیتی (ENTP) یا مجادله گر

برون گرا - شهودی - منطقی - ادراکی

شخصیتی سریع، مبتکر، پرانگیزه، هوشیار و صریح. در مورد حل مسائل تازه و چالش برانگیز فردی خلاق است. در خلق طرح های مفهومی و تجزیه و تحلیل استراتژیک آن ها مهارت دارد. در مورد درک دیگران توانایی خیلی خوبی دارد. روش های متداول و معمولی برای آن ها کسل نماینده است و به ندرت یک کار را به صورت متوالی به یک شیوه انجام می دهند. در ضمن آن ها همواره علایق تازهی برای خود پیدا می نمایند.

تیپ شخصیتی (ESTJ) یا مدیر

برون گرا - حسی - منطقی- قضاوتی

شخصیتی عمل گرا، واقع بین، عقلانی، قاطع و سریع در اجرای تصمیمات. استاد سازماندهی پروژه ها و افراد با هدف انجام اصولی کارها که همواره روی دستیابی به کارآمدترین روش ممکن تمرکز دارد. به جزئیات روتین دقت می نماید و آن ها را در امور مختلف رعایت می نماید. این افراد مجموعه تعیینی از استانداردهای منطقی دارند که به طور سیستماتیک آن ها را دنبال می نمایند و از دیگران هم انتظار دارند که آن ها را رعایت نمایند. این گروه شخصیتی بعلاوه در اجرای برنامه های خود قوی عمل می نمایند.

تیپ شخصیتی (ESFJ) یا سفیر

برون گرا - حسی - احساسی - قضاوتی

افرادی خونگرم، وظیفه شناس با روحیه همکاری عالی. این گروه همواره در پی هماهنگی در محیط اطراف خود هستند و با عزم و اراده برای ایجاد آن کوشش می نمایند. آن ها دوست دارند برای انجام دقیق و به موقع کارها با دیگران همکاری مفید داشته باشند. افرادی وفادار که حتی در کوچک ترین مسائل هم به ارزش ها و اصول خود پایبند هستند. همواره توجه دارند که دیگران در زندگی روزمره خود به چه چیزهایی احتیاج دارند و سعی می نمایند که احتیاجهای افراد را برای آن ها تأمین نمایند. آن ها دوست دارند به خاطر آنچه که هستند و به خاطر آنچه که در آن مشارکت می نمایند، از آن ها قدردانی گردد.

تیپ شخصیتی (ENFJ) یا قهرمان

برون گرا - شهودی - احساسی - قضاوتی

شخصیتی خون گرم، همدل، جوابگو و مسئولیت پذیر که به احساسات، احتیاجها و شرایط روحی دیگران توجه زیادی دارد. در همه افراد پتانسیلی برای پیشرفت پیدا می نماید و دوست دارد به دیگران یاری کند تا پتانسیل خود را شکوفا نمایند. این افراد بعلاوه می توانند به اسم یک کاتالیزور قوی برای رشد فردی و گروهی عمل نمایند. آن ها افرادی وفادار هستند که به ستایش و انتقاد دیگران همواره بازخورد مثبت ارائه می دهند. شخصیتی اجتماعی و رهبری الهام بخش برای یک کار گروهی.

تیپ شخصیتی (ENTJ) یا فرمانده

برون گرا - شهودی - منطقی - قضاوتی

شخصیتی صریح و قاطع که رهبری را به آسانی بر عهده بگیرد. به سرعت رویه ها و سیاست های غیرمنطقی و ناکارآمد را تشخیص می دهد و سیستم های جامع و پیچیده ای را برای حل مسائل سازمانی ایجاد و پیاده سازی می نماید. از برنامه ریزی های بلندمدت و هدف گذاری لذت می برد. همواره اطلاعاتش به روز است و از توسعه دانش خود و انتقال آن به دیگران لذت می برد. این افراد در ارائه ایده های خود بسیار قوی عمل می نمایند.

آزمون شخصیت مایرز بریگز و خودشناسی

آزمون شخصیت مایرز بریگز می تواند بینش و اطلاعات زیادی در مورد شخصیت شما ارائه بدهد و احتمالاً به همین علت است که این آزمون در سرتاسر جهان محبوبیت بسیاری دارد. حتی بدون تکمیل پرسشنامه اصلی، احتمالاً تنها با مطالعه ویژگی های شخصیتی این آزمون می توانید وجود بعضی از این گرایش ها را در خودتان تشخیص دهید.

طبق اعلام رسمی بنیاد مایرز و بریگز، این مسئله مهم است که به خاطر داشته باشید همه تیپ های شخصیتی ارائه شده در این آزمون با هم برابر بوده و هر یک دارای ارزش های منحصر به فرد خودش است.

به اسم مثال، هنگام کار در موقعیت های گروهی در مدرسه یا محل کار، شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران می تواند بسیار مفید باشد. وقتی که در حال تکمیل یک پروژه به همراه سایر اعضای گروه هستید، ممکن است متوجه شوید که بعضی از اعضای گروه در انجام اقدامات خاصی مهارت و استعداد بیشتری دارند. با تشخیص این تفاوت ها، سرپرست گروه می تواند وظایف را بین اعضای گروه بهتر تقسیم کند که این مسئله دستیابی به نتیجه کلی را بسیار سریع تر و با کیفیت تر می نماید.

تفاوت آزمون (MBTI) با سایر آزمون های شخصیت

اول اینکه (MBTI) در واقع یک آزمون نیست چون هیچ پاسخ درست یا غلطی در آن وجود ندارد و هیچ گزینه ای نسبت به گزینه دیگر رجحان ندارد. هدف این آزمون بعلاوه ارزیابی سلامت روان یا ارائه هر نوع تشخیص درمانی هم نیست.

علاوه بر این برخلاف بسیاری از انواع دیگر آزمون های روان شناختی، نتایج شما با هیچ نوع هنجاری مقایسه نمی گردد. در واقع به جای مقایسه نمره خودتان با نتایج سایر افراد، هدف از این آزمون ارائه اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت منحصر به فرد خودتان است.

اعتبار و قابلیت اطمینان آزمون (MBTI)

بر اساس اعلام بنیاد مایرز و بریگز، آزمون (MBTI) تمام استانداردهای جهانی در مورد قابلیت اطمینان و اعتبار علمی لازم از سوی مجامع نظارت نماینده را دارا است. با این حال، بعضی از مطالعات هم نشان داده اند که قابلیت اطمینان و اعتبار این آزمون به مقدار کافی نیست.

بعلاوه بعضی مطالعات نشان داده است که بین 40 تا 75 درصد از پاسخ دهندگان پس از تکمیل پرسشنامه برای بار دوم، نتیجه متفاوتی دریافت می نمایند.

جمع بندی

از آنجا که استفاده از آزمون شخصیت مایرز بریگز نسبتاً آسان است، این آزمون امروزه به یکی از محبوب ترین ابزارهای روانشناسی در سرتاسر جهان تبدیل شده است و تقریباً دوازده میلیون عظیم سال آمریکایی هر ساله این آزمون را انجام می دهند.

با توجه این که نسخه های متنوع و زیادی از آزمون (MBTI) به صورت آنلاین برای استفاده موجود است، باید در نظر داشت که هر یک از پرسشنامه های غیررسمی که ممکن است در اینترنت پیدا کنید تنها شباهتی تقریبی به پرسشنامه اصلی آزمون دارد.

آزمون اصلی و استاندارد (MBTI) باید به وسیله یک متخصص آموزش دیده و واجد شرایط انجام گردد. در حال حاضر، این پرسشنامه استاندارد را می توان به صورت آنلاین به وسیله ناشر رسمی آزمون تهیه کرد که شامل دریافت تفسیر حرفه ای نتایج هم می گردد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت آشنایی با استانبول مگ را بخوانید.

منبع: The Myers & Briggs Foundation, Verywell Mind

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا تست MBTI (مایرز بریگز) پرکاربردترین ابزار شخصیت شناسی دنیاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تست MBTI (مایرز بریگز) پرکاربردترین ابزار شخصیت شناسی دنیاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید