صرفه جویی در آب، التیام زخم های کاری دشت های خشک، آبیاری نوین جانی دوباره به رگ های خشکیده کویر می دهد

به گزارش آشنایی با استانبول، استفاده از روش های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی خراسان جنوبی باعث شده تا در مصرف آب صرفه جویی گردد و مقدار فراوری محصول هم افزایش یابد.

صرفه جویی در آب، التیام زخم های کاری دشت های خشک، آبیاری نوین جانی دوباره به رگ های خشکیده کویر می دهد

به گزارش خبرنگاراز ، آبیاری به شیوه غرقابی در زمین های کشاورزی باعث می گردد تا یک فاجعه زیست محیطی رخ دهد و منابع آبی به شدت کاهش پیدا کند.

علاوه بر این موضوع، فرونشست زمین هم اتفاق می افتد که خسارت های فراوانی را در پی دارد و حال اقداماتی برای جلوگیری از توسعه بیشتر این پدیده در حال انجام است.

یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از توسعه فرونشست زمین و حفظ منابع آب انجام می گردد، اجرای سیستم های نوین آبیاری زمین های کشاورزی است.

استفاده از این روش باعث شده تا بخشی از کسری های مخازن آب در استان جبران گردد و آلام این مخزن ها التیام یابد.

سری زدیم به یکی از باغات پسته در خراسان جنوبی که گویا با استفاده از سیستم های نوین آبیاری، بهره وری آب حیات در آن افزایش پیدا نموده است.

کشاورز پسته کار خراسان جنوبی می گوید: در باغی که مالکیت آن را عهده دار هستم 3 رقم پسته اکبری، فندقی و احمد آقایی داریم.

او ادامه می دهد: اجرای سیستم های نوین آبیاری باعث شده تا بهره وری آب بیشتر گردد و بازدهی محصولات هم در هر هکتار افزایش پیدا کند.

این کشاورز بیان می نماید: یکی دیگر از مزایای سیستم های نوین آبیاری، افزایش راندمان کود هایی است که برای درختان استفاده می گردد و قابلیت آفت کشی آن ها بیشتر است.

کشاورز خراسان جنوبی اسم می نماید: با استفاده از روش غرقابی در هر هکتار از باغات پسته یک الی 2 تن محصول برداشت می کردیم که با اجرای سیستم های نوین، این رقم به 4 تن در هر هکتار رسیده است.

او می گوید: مجموع محصول درختان سه ساله در دو سال ابتدایی کاشت آن ها، برابر با محصول فراوری شده در سال سوم است که این اتفاق به لطف اجرای سیستم های نوین آبیاری اتفاق افتاده است.

حسینی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری در هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی استان سیستم های نوین آبیاری اجرا شده است.

او اضافه کرد: در حال حاضر هم بالغ بر 12 هزار پروژه سیستم های آبیاری تحت فشار در خراسان جنوبی در حال انجام است.

حسینی اظهار کرد: با احتساب این پروژه ها، خراسان جنوبی رتبه اول کشور را در بحث پروژه های آبیاری تحت فشار که در حال انجام هستند کسب نموده است.

وجود تسهیلات دولتی، پشتوانه خوبی برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در خراسان جنوبی است که مزایای آن می تواند هم برای کشاورز و هم برای محیط زیست قابل ملاحظه باشد.

تأسیسات مربوط به موتورخانه های سیستم آبیاری نوین در ایران موجود است و به گفته کشاورزان، پشتیبانی از تجهیزات هم به خوبی انجام می گردد.

با اجرای سیستم های نوین آبیاری به ازای هر هکتار، 4 هزار و 400 متر مکعب آب صرفه جویی می گردد.

سیستم های آبیاری نوین در 12هزار و 191 هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی در حال انجام است.

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "صرفه جویی در آب، التیام زخم های کاری دشت های خشک، آبیاری نوین جانی دوباره به رگ های خشکیده کویر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی در آب، التیام زخم های کاری دشت های خشک، آبیاری نوین جانی دوباره به رگ های خشکیده کویر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید