مکعب رازآلود سطح ماه در واقع یه سنگ بامزه شبیه خرگوش است

به گزارش آشنایی با استانبول، کاوشگر چین که در ماه گذشته یک مکعب عجیب را روی سطح ماه تشخیص داده بود اکنون با نزدیک شدن، چهره واقعی آن را تشخیص داده است.

مکعب رازآلود سطح ماه در واقع یه سنگ بامزه شبیه خرگوش است

ماه گذشته، سطح نورد یوتو 2 (Yutu 2) چین یک ساختار مکعب-شکل مرموز را هنگام حرکت در دهانه فون کارمن (Von Karman) ماه مشاهده کرد. خیلی زودّ مشاهده این جرم سروصدای زیادی به راه انداخت اما حالا این ماه نورد نگاه نزدیک تری به آن داشته است.

این جرم عجیب نخستین بار بار در ماه دسامبر (آذر) و طی مأموریت مریخ نورد یوتو 2 دیده شد. جرم مشاهده شده تقریبا 80 متر دورتر و در افق شمالی قرار داشت. این کشف در وبلاگ روزانه Our Space که به زبان چینی و به وسیله اداره ملی فضایی چین (CNSA) به روز می گردد، گزارش شده است.

پس از کشف این مکعب عجیب و درحالی که در حالت عادی رسیدن به آن دو تا سه ماه (دو تا سه روز قمری) زمان احتیاج بود، آژانس فضایی چین خاطرنشان کرد که برای تشخیص بهتر، با سرعت زیاد 200 متر در ساعت، به سمت این جرم حرکت خواهد نمود. ماه نورد پس از یک پیمایش یک ماهه از نخستین نگاه به این کلبه کوچک روی ماه پیروز شد عکس های نزدیک تری از آن ثبت کند و به زمین بفرستد.

انتها عکس های نزدیک تر نشان داد که این جرم، خیلی هم هیجان انگیز نیست و یک سنگ ساده است. این سنگ بسیار کوچک تر از چیزی است که از دور به نظر می رسد و بعلاوه بسیار گردتر و زیباتر است و در واقع بسیار شبیه به یک خرگوش خمیده است که کنار چند هویج (البته سنگ های کوچک تر) نشسته است.

پل برن (Paul Byrne) استاد علوم زمین و سیاره شناس دانشگاه واشنگتن گفت: این ساختار، طبق تعریف، یک تخته سنگ است. چیزی به نام مقیاس اودن-ونت ورت (Udden-Wentworth) به عنوان تعریفی از تخته سنگ وجود دارد که بیان می نماید تخته سنگ، قطعه ای از سنگ با قطر بیش از 256 میلی متر است. بنابراین فکر می کنم که این جرم روی ماه هم در همین محدوده قرار می گیرد.

تیم یوتو 2 اکنون با توجه به شباهت موجود، نام این سنگ خرگوش یشمی (Jade Rabbit) یا همان خرگوش ماه گذاشته اند. این نام مستعار از جهت دیگری هم مناسب است، زیرا یوتو هم به خرگوش یشمی ترجمه می گردد.

خرگوش ماه به یک فولکلور آسیایی اشاره دارد که لکه های روی ماه را به صورت خرگوشی تصور نموده اند که روی ماه زندگی می نماید و مشغول آماده کردن اکسیر حیات است. این فولکلور در بعضی فرهنگ های بومی قاره آمریکا هم دیده شده است.

ماه نورد یوتو 2 نخستین کاوشگر ماه است که سمت دور ماه را کاوش می نماید. این سمت از ماه ناهموارتر و سخت گذرتر از سمت نزدیک ماه است و دهانه های بیشتری نسبت به سمت رو به زمین ماه دارد. با لیست بندی این خرگوش سنگی، یوتو 2 اکنون به کاوش در دهانه فون کارمن به عرض 186 کیلومتر ادامه خواهد داد.

این کاوشگر از زمانی که فضاپیمای چانگ ای 4 (Change 4) در ژانویه 2019 آن را در سطح ماه قرار داد، مشغول کاوش منطقه است. ماه نورد یوتو خاک متخلخلی را که حداقل تا عمق 40 متری از سطح ماه را تشکیل می دهد، کاوش نموده و ماده ژل مانند به رنگ عجیبی را که در یکی از دهانه ها یافت شده بود، آنالیز نموده است. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که این سنگ ذوب شده مدت ها پیش بر اثر برخورد شهاب سنگ ایجاد شده است.

عکس کاور: نمای نزدیک از تخته سنگ خرگوش-شکل کشف شده به وسیله کاوشگر یوتو 2 چین

Credit: CNSA

منابع: Interesting Engineering, Live Science

منبع: دیجیکالا مگ

به "مکعب رازآلود سطح ماه در واقع یه سنگ بامزه شبیه خرگوش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکعب رازآلود سطح ماه در واقع یه سنگ بامزه شبیه خرگوش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید