پودر پروتئین نخود: ارزش غذایی، مزایا و عوارض جانبی

به گزارش آشنایی با استانبول، پودر پروتئین نخود مکملی است که از استخراج پروتئین نخود زرد بوجود آمده است.

پودر پروتئین نخود: ارزش غذایی، مزایا و عوارض جانبی

از این پودر معمولا برای افزایش محتوای پروتئین آبمیوه ها و شیک ها استفاده می گردد و یک مکمل عالی برای تقریبا همه رژیم های غذایی محسوب می گردد زیرا هم گیاهی است و هم احتمال پایینی دارد که برای بعضی افراد حساسیت زا باشد.

پروتئین نخود یک پروتئین کیفیت بالا است و یک منبع خوب از آهن است. این پروتئین می تواند به رشد عضلات، کاهش وزن و سلامت قلب یاری کند.

در این مقاله به آنالیز ارزش غذایی، مزایای سلامتی و عوارض احتمالی پودر پروتئین نخود می پردازیم.

ارزش غذایی

پودر پروتئین نخود - به وسیله جداسازی پروتئین نخود بدست می آید و تشکیل یک پودر بژ رنگ را می دهد.

ارزش غذایی می تواند در بین مارک های گوناگون متفاوت باشند، اما - برای مثال - دو اسکوپ (20 گرم) پودر پروتئین نخود ارگانیک حاوی:

  • کالری: 80
  • پروتئین: 15 گرم
  • کربوهیدرات: 1 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • چربی کل: 1.5 گرم
  • سدیم: 230 میلی گرم
  • آهن: 5 میلی گرم است.

پودر پروتئین نخود تنوعی از مزایای تغذیه ای را ارائه می دهد.

منبع پروتئین کیفیت بالا

پروتئین نخود حاوی همه 9 اسید آمینه لازم است که بدن شما نمی تواند آن را به تنهایی ایجاد کند و باید از غذا دریافت گردد. با این حال، متیونین نسبتا کمی دارد.

شما می توانید با افزودن سایر مواد غذایی غنی از متیونین، مانند تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت گاو، یا برنج قهوه ای در رژیم غذایی خود، آن را جبران کنید.

این بعلاوه یک منبع عالی از آمینو اسیدهای زنجیره دار، به ویژه آرژینین است که موجب ترویج جریان خون سالم و سلامت قلب می گردد - و لوسین، ایولولین و ولین - که رشد عضله را افزایش می دهند.

به طور کلی، پروتئین حیوانی راحت تر از پروتئین های گیاهی هضم و جذب می شوند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که پروتئین نخود یکی از پروتئین های گیاهی است که به راحتی قابل هضم است - درست بعد از پروتئین سویا.

غنی از آهن

پودر پروتئین نخود، بعلاوه غنی از آهن است.

پودر پروتئین نخود حاوی حدود 5 تا 7.5 میلی گرم آهن در هر سرو است. تقریبا 28 تا 42٪ مقدار احتیاج روزانه (RDI) را برای زنان قبل از یائسگی و 62 تا 94٪ RDI برای مردان و زنان بعد از یائسگی را فراهم می نماید.

با این حال، آهن موجود در غذاهای گیاهی نسبت به محصولات حیوانی کمتر قابل جذب است.

این مشکل می تواند با مصرف پودر پروتئین نخود همراه با ویتامین C و یا مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند مرکبات، بهبود یابد - که باعث افزایش جذب آهن تا 67٪ می گردد.

از آنجایی که تقریبا 10٪ از زنان آمریکایی دچار کمبود آهن هستند، پودر پروتئین نخود در رژیم غذایی شما می تواند راهی عالی برای افزایش مصرف این مواد مغذی باشد.

می تواند در کنار بسیاری از رژیم های غذایی خاص باشد

پودر پروتئین نخود به طور طبیعی گیاهی و بدون گلوتن است و شامل هیچ کدام از هشت مواد غذایی حساسیت زا - بادام زمینی، آجیل درختی، تخم مرغ، ماهی، صدف، شیر گاو، گندم و سویا نیست.

بنابراین، این مکمل را می توان تقریبا در کنار هر رژیم غذایی استفاده کرد.

پروتئین نخود نیز به خوبی با آب مخلوط شده و نسبت به سایر پودر پروتئین گیاهان دیگر مانند پروتئین شاهدانه، بافت شنی کمتری دارد.

با وجود اینکه پودر پروتئین نخود در بیشتر افراد مشکل و حساسیتی بوجود نمی آورد، اما هر کسی که به آن حساسیت داشته باشد، باید از خوردن آن جلوگیری کند.

مزایای سلامتی

پودر پروتئین نخود نه تنها از نظر تغذیه ای، بلکه برای سلامتی شما نیز مفید است. بعضی مزایای آن عبارتند از:

افزایش حجم عضله

مطالعات نشان می دهد که پودر پروتئین نخود می تواند در هنگام تمرین مقاومتی به رشد عضلات یاری کند.

در یک مطالعه 12 هفته ای، مردان وزنه برداری که هر روز 50 گرم پروتئین نخود مصرف کردند نسبت به کسانی که پروتئین وی مصرف می کردند همان میزان عضله را بدست آوردند.

این نشان می دهد که پودر پروتئین نخود به همان مقدار پودر های معروف پروتئین Whey تاثیرگذار است.

با این حال، اضافه کردن پروتئین اضافی به رژیم غذایی خود بدون ورزش به احتمال زیاد هیچ تاثیری بر عضلات شما نمی گذارد و مصرف آن باید همراه با ورزش کردن باشد.

مفید برای سلامت قلب

مطالعات نشان داده اند که پودر پروتئین نخود می تواند بعضی از عوامل خطر بیماری قلبی، مانند افزایش کلسترول و فشار خون بالا را کاهش دهد.

پروتئین نخود هیدرولیزه - یک پودر پروتئینی هضم شده است که حاوی پروتئین های کوچکتر است و نشان داده شده است که به طور قابل توجهی باعث کاهش فشار خون در موش های آزمایشگاهی پس از سه هفته می گردد.

یک مطالعه سه هفته ای مشابه بر روی انسان نشان داد که 3 گرم پروتئین نخود هیدرولیزه در روز، فشار خون سیستولیک را تا 6 عدد کاهش می دهد.

با این حال، به نظر نمی رسد که پودر پروتئین معمولی هضم نشده اثرات مشابه داشته باشد.

با این حال، مطالعات حیوانی نشان داده اند که پودر پروتئین نخود می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که این پودر با افزایش جذب کلسترول به سلول ها و کاهش فراوری چربی بدن در ارتباط است.

اثرات جانبی بالقوه

پودر پروتئین نخود معمولا به خوبی قابل تحمل است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

از آنجایی که با جدا کردن پروتئین از نخود ساخته شده است، نسبتا کم فیبر است و تمایل به ایجاد نفخ ندارد در صورتی که خود نخود ممکن است باعث ایجاد نفخ گردد.

با این وجود، پودر پروتئین نخود می تواند نسبتا سدیم بالایی داشته باشد بنابراین افرادی که در رژیم غذایی خود مصرف سدیم خود را پایین آورده اند باید مراقب مقدار مصرف این پودر باشند.

منبع: فوت و فن / healthline.com

به "پودر پروتئین نخود: ارزش غذایی، مزایا و عوارض جانبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پودر پروتئین نخود: ارزش غذایی، مزایا و عوارض جانبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید