کمبود چه ویتامین هایی باعث ریزش مو می گردد؟

به گزارش آشنایی با استانبول، ممکن است هر بار که به حمام می روید یا موهایتان را شانه می زنید متوجه ریزش مو بیش از حد شده باشید. منظور از بیش از حد میزانی بالاتر از 50 تا 100 تار در روز است. در واقع مشکل زمانی است که میزان موهای رویش یافته کمتر از میزان موهای ریخته شده باشد. به عنوان کسی که دچار ریزش مو شده باشد، ممکن است احساس اضطراب و نگرانی کنید و اعتماد به نفس تان کم گردد. دلایل زیادی می تواند باعث ایجاد ریزش مو گردد اما کمبود ویتامین بدن قطعا یکی از دلایل اصلی ایجاد این مشکل است. در این مقاله قصد داریم درباره ویتامین هایی که باعث ریزش مو می شوند، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کمبود چه ویتامین هایی باعث ریزش مو می گردد؟

چه ویتامین هایی از ریزش مو جلوگیری می نمایند؟

ویتامین A و جلوگیری از ریزش مو

تمامی سلول های بدن انسان برای رشد به ویتامین A احتیاج دارند. از جمله مو که سریع ترین رشد را بین عضوهای دیگر دارد. اما ویتامین A چه نقشی برای رشد مو ایفا می نماید؟ ویتامین A به غده های پوست پوست سر یاری می نماید تا ماده چربی به نام سبوم فراوری کند. کمبود این ماده باعث ریزش مو و خشکی پوست سر می گردد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، با وجود این که این ویتامین برای بدن بسیار مفید است. اما مصرف بیش از میزان آن حتی ممکن است موجب ریزش مو هم گردد.

منابع ویتامین A: سیب زمینی شیرین، اسفناج، کدو حلوایی، هویج، کلم

کمبود ویتامین B و ریزش مو

مصرف ویتامین B یا بیوتین برای افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند و در عین حال ریزش مو دارند، بسیار موثر است. علاوه بر بیوتین مصرف ویتامین های دیگر گروه B با ساخت گلبول های قرمز، اکسیژن و مواد غذایی را به فولیکول های مو و پوست سر می رسانند.

منابع ویتامین B: غلات، بادام، گوشت، ماهی، میگو

ویتامین C

ویتامین C آنتی اکسیدان قوی است که آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را دفع نموده و پروتئینی به نام کلاژن را فراوری کند. کلاژن بخش مهمی از ساختار مو است. علاوه بر این ویتامین c به جذب آهن در بدن یاری می نماید و از این طرف هم از ریزش مو جلوگیری می نماید.

منابع ویتامین C: توت فرنگی، مرکبات

ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در فراوری فولیکول های نو دارد. فولیکول ها منافذ ریز روی پوست سر هستند که مو از آن ها رشد می نماید. برای دریافت ویتامین D بدن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید یا از منابع غذایی ویتامین دی مورد احتیاج بدنتان را تامین کنید.

منابع ویتامین دی: دانه ها و غلات، ماست غنی شده با کلسیم کلسیویتای کاله

ویتامین E

ویتامین E هم مثل ویتامین C آنتی اکسیدانی است که از استرس اکسیداتیو جلوگیری می نماید. علاوه بر این دریافت اکسیژن را افزایش می دهد و باعث گردش بهتر خون در پوست سر می گردد.

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می نماید. از آنجایی که سلامتی موها با سلامتی سیستم ایمنی مرتبط است، می توان گفت ویتامین E با تقویت ایمنی بدن، رشد موها را افزایش می دهد. کمبود ویتامین E باعث ریزش مو می گردد.

آهن

آهن به گلبول های قرمز یاری می نماید تا اکسیژن را به سلول های بدن برساند. این ماده معدنی روی رشد مو نقش موثری دارد. کمبود آهن، شایع ترین دلیل ریزش مو است و در زنان بیشتر از مردان دیده می گردد.

منابع آهن: تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس

روی

روی به غدد چربی اطراف فولیکول ها یاری می نماید تا بهتر ایفای نقش نمایند. مطالعات نشان می دهد مصرف مکمل روی، ریزش موی ناشی از کمبود روی را بهبود می دهد.

البته شواهد نشان می دهد مصرف دوزهای بالای مکمل روی می تواند باعث ریزش مو گردد.

پروتئین

ساختار مو از پروتئین تشکیل شده است. بنابراین مصرف پروتئین برای رشد و جلوگیری از ریزش مو لازم است.

منبع: کتاب کاله

به "کمبود چه ویتامین هایی باعث ریزش مو می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود چه ویتامین هایی باعث ریزش مو می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید