4 راز جوانی پوست

به گزارش آشنایی با استانبول، محافظت از پوست یک اصل مهم در زیبایی است اما این روزها به علت مشغله زیاد بسیاری از خانم ها و آقایان به جای مراقبت صحیح از پوست در پی یک روش آسان و ساده برای جلوگیری از پیر شدن پوست هستند. به همین علت است که این روزها مصرف کرم های ضدچروک و ضد پیری افزایش زیادی پیدا نموده است.

4 راز جوانی پوست

4 راز جوانی پوست

نویسنده:سحر عطاری پور اصفهانی

چگونه می توان جلوی پیری پوست را گرفت یا آن را به تاخیر انداخت؟

محافظت از پوست یک اصل مهم در زیبایی است اما این روزها به دلیل مشغله زیاد بسیاری از خانم ها و آقایان به جای مراقبت صحیح از پوست در پی یک روش آسان و ساده برای جلوگیری از پیر شدن پوست هستند. به همین خاطر است که این روزها مصرف کرم های ضدچروک و ضد پیری افزایش زیادی پیدا نموده است.

در حالی که پیری پوست که دلیل اصلی شاداب به نظر نرسیدن و بد بو بودن پوست است، یک فرایند ساده و قابل پیش بینی دارد که با کمی توجه می توان جلوی آن را گرفت و یا آن را به تاخیر انداخت.

به طور طبیعی با بالا رفتن سن، لایه زاینده پوست نازک تر می گردد. پوست چین و چروک پیدا می نماید و لکه های متعددی روی آن به وجود می آید، غدد سباسه که وظیفه چرب نگه داشتن پوست را برعهده دارند کم کارتر می شوند و پوست خشک تر می گردد. نازک شدن عروق پوست که تغذیه آن را به عهده دارند و یا گرفتگی آنها به دلیل بالا رفتن سن هم آخرین دلیل بی طراوت بودن پوست است و پوست پس از مدتی شنماینده و بدرنگ می گردد. رعایت نکات زیر، به اسم پنج راز مراقبت از پوست می تواند کمی این فرایند پیر شدن را به تاخیر بیندازد.

1 از خود در برابر نور خورشید مراقبت کنید

مهم ترین کار برای مراقبت از پوست، محافظت آن در برابر اشعه های زیان آور خورشید است. اشعه های فرابنفش نور خورشید می توانند موجب به وجود آمدن لکه های کک ومک و خال های خوش خیم و در برخی موارد سرطان های بدخیم پوست شوند. درواقع می توان گفت که قسمت اصلی آسیب به پوست و پیر شدن آن ناشی از اشعه های نور خورشید است. برای جلوگیری از این اتفاق به توصیه های زیر عمل کنید:

سعی کنید در ساعاتی که نور خورشید شدید است، حدود 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در محیط آزاد و در برابر نور خورشید قرار نگیرید و کارهایتان را برای ساعات دیگری برنامه ریزی کنید.

لباس مناسب بپوشید. سعی کنید پوست بدنتان را بیشتر از طریق لباس های مناسب در برابر نور خورشید محافظت کنید. مانند پیراهن های آستین بلند و کلاه های لبه دار عظیم.

پارچه هایی که بافت فشرده تری دارند مانند کتان در برابر پارچه هایی با بافت های شل و نفوذپذیر، مناسب تر هستند. این روزها خیلی از کارخانه ها برای لباس هایشان هم SPF (فاکتور محافظت در برابر خورشید) معین می نمایند.

کرم ضدآفتاب بزنید. روی قسمت هایی از پوست بدنتان که در معرض نور آفتاب است همواره کرم ضد آفتاب با SPF مناسب بمالید. کرم ضد آفتاب باید 20 دقیقه پیش از رفتن به زیر نور خورشید استفاده گردد و هر دو ساعت یا پس از تعریق شدید آن را تجدید کرد.

2 سیگار نکشید

سیگار کشیدن فرایند پیر شدن پوست و پیدا شدن چین و چروک روی آن را سریع تر می نماید. تغییرات و پیر شدن پوست در افراد جوانی که سیگار می کشند پس از 10 سال به وجود می آید در حالی که در بقیه افراد بسیار طولانی تر است. سیگار کشیدن رگ های ظریف لایه خارجی پوست را نازک و شنماینده می نماید. کاهش جریان خون موجب می گردد ویتامین هایی مانند ویتامین A و موادغذایی و اکسیژن که همگی برای سلامت پوست موثرند به سلول های پوست نرسند. تمام این عوامل موجب می شوند، خاصیت کشسانی و انعطاف پوست کم گردد. به غیر از اینها حالت های صورت که فرد موقع سیگار کشیدن می گیرد مانند پک زدن و یا جمع کردن لب ها و چشم ها موجب به وجود آمدن چین و چروک های زشتی در پوست می گردد. تماس مداوم با حرارت سیگار هم روی پیر شدن پوست تاثیر دارد.

3 پوست تان را به آرامی شستشو بدهید

شستشو و پاک کردن پوست جزو اصول مراقبت از پوست است اما این کار باید به آرامی انجام گردد. نکات زیر را برای انجام این کار در نظر بگیرید:

از آب ولرم بهره ببرید و زیاد در حمام نمانید.

آب داغ یا حمام های طولانی موجب می گردد تمام چربی سطح پوست شسته گردد. این مساله برخلاف تصور بسیاری، اصلا چیز خوبی نیست. همان طور که گفته شد چربی سطح پوست موجب انعطاف و رطوبت آن می گردد. حداکثر زمان حمام باید 15 دقیقه باشد و از آب ولرم استفاده گردد.

صابون های قوی و لایه بردار استفاده نکنید.

صابون های قوی، حتی در مصرف کم هم تمام چربی سطح پوست را پاک می نمایند و موجب خشکی پوست می شوند. به جای آنها از صابون های ملایم با روغن ها و چربی های افزودنی بهره ببرید.

از مواد تحریک نماینده پوست پرهیز کنید.

اگر پوست تان حساس است از موادی که موجب تحریک آن می شوند، پرهیز کنید. عطرها، رنگ ها و کرم های خاص گاهی موجب التهاب و تحریک پوست می شوند. واکنش التهابی سبب تسریع فرایند پیر شدن پوست می گردد.

آرایش چشم تان را به دقت پاک کنید.

برای پاک کردن دور چشم از یک اسفنج نرم یا پارچه نخی لطیف بهره ببرید و به شدت مراقب پوست ظریف و شنماینده دور چشم باشید. اگر از مواد آرایش سنگین و ضد آب استفاده می کنید بهتر است پیش از پاک کردن آن یک ماده روغنی مانند اوسرین یا شیر پاک کن ها را برای پاک کردن آن به کار ببرید.

پوستتان را خوب خشک کنید.

پس از شستن یا حمام کردن، به آرامی و با ملایمت پوست تان را با یک حوله نرم طوری خشک کنید که کمی رطوبت روی پوست باقی بماند. بلافاصله بعد از این کار با یک مرطوب نماینده روغنی یا کرم پوست تان را مرطوب کنید.

4 به طور مرتب از مرطوب نماینده بهره ببرید

استفاده از مرطوب نماینده ها باعث می گردد پوست بدنتان یک رطوبت ایده آل و همیشگی داشته باشد. یک مرطوب نماینده مناسب برای پوست به عوامل مختلفی ربط دارد، نوع پوست، جنس پوست، سن شما و شرایط پوست مثل داشتن آکنه و... برترین راه برای اینکه بدانید آیا به یک مرطوب نماینده نیاز دارید این است که 20 دقیقه بعد از حمام کردن پوستتان را چک کنید. اگر پوست تان سفت و خشک بود حتما باید یک مرطوب نماینده بهره ببرید. مرطوب نماینده ها هم دارای SPF هستند و می توانند کار کرم ضدآفتاب را هم بنمایند استفاده از روغن بچه در زمانی که پوست هنوز مرطوب است می تواند کار یک کرم مرطوب نماینده را بکند.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "4 راز جوانی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 راز جوانی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید